Maratonin maaliviivalla ilmastopositiivisuus

tuuliturbiinien rivi sinistä taivasta vasten
1.9.2021

Turku Energia juoksee 20-vuotisen ilmastomaratonin viimeisiä satasia. Climate Leadership Coalition antaa matkaevääksi lintuperspektiiviä, kertoo Turku Energian toimitusjohtaja Timo Honkanen.

Ilmastonmuutos ja oman sähkön- ja lämmöntuotantopaletin rakentaminen uusiutuvien vaihtoehtojen suuntaan on ollut osa Turku Energian strategiaa jo 20 vuotta. Viime vuonna päästöttömän energian osuus oli 80 prosenttia. Tavoitteena on, että kivihiilestä luovutaan kaukolämmön perustuotannossa vuoden 2022 aikana.

- Jos muutosta ei olisi aloitettu, energialaskujemme hinta olisi yli 40 miljoonaa euroa kalliimpi kuin mitä se on nyt. Asiakkaiden laskut ovat huomattavasti pienemmät sen ansiosta, Turku Energian toimitusjohtaja Timo Honkanen kiittelee.

Turku Energia on ollut CLC:n jäsen vuodesta 2015 lähtien. Honkanen kuvaa järjestöä keskustelufoorumiksi, jossa tietoa jaetaan kaksisuuntaisesti.

- CLC:n jäsenyys auttaa hahmottamaan kokonaisuutta maailmanlaajuisesti. Ilman jäsenyyttä emme näkisi tilannetta lintuperspektiivistä.

CLC:n jäsenet voivat myös monistaa parhaita tapoja ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

- Olemme kertoneet, mitä olemme täällä tehneet: biopolttoaineratkaisut, lämpöpumput, hukkalämmön ja jäteveden talteenottoa, kaukolämpöä kaksisuuntaisesti. Meillä on ollut huikea, pitkä matka ja nyt olemme pääsemässä maaliin.

Turku Energia luottaa yhteistyön voimaan myös tuulivoimaa rakentavien ja vesivoimaa käyttävien yhteistyöyritystensä kanssa. Tavoitteena on sitoa enemmän hiilidioksidia kuin vapauttaa sitä.

- Haluamme olla sataprosenttisesti uusiutuvia, hiilidioksidineutraaleja ja ilmastopositiivisia. Kun lyömme hynttyyt yhteen, saamme aikaan isompia asioita kuin yksin, Honkanen toteaa.

Turun seudulla suurin päästöjen aiheuttaja oli aiemmin energiasektori, nykyisin liikenne. Turku Energian tavoitteena on edistää päästöttömyyttä myös liikenteen sähköistämisen kautta, esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden avulla.

- Se maraton on kuitenkin vielä juoksematta, että päästään liikenteenkin osalta pois fossiilisista, Honkanen sanoo.