Akut ja paristot kiertoon

nippu paristoja, joiden päällä on vihreä lehti
22.8.2022

Lajittelun ja kierrättämisen avulla arvokkaat raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön. Esimerkiksi keräykseen viedyistä akuista ja paristoista saadaan talteen nikkeliä, rautaa ja harvinaista kobolttia, mikä säästää luonnonvaroja. Toimiva kiertotalous alkaakin kodeista, työpaikoilta ja autotalleista.

1 Paristoista kierrätyslannoitetta

Noin 80 % kierrätetyistä akuista ja paristoista on alkaliparistoja. Niiden sisältämät metallit otetaan talteen Akkuserin kierrätyslaitoksessa Nivalassa, joka on lähes kaikkien Suomessa kierrätykseen vietyjen akkujen ja paristojen ensimmäinen pysäkki. Alkaliparistoista saadaan pääasiassa rautaa ja sinkkiä. Kierrätysrautaa käytetään rakennustarvikkeiden, autojen ja työkalujen valmistuksessa, ja sinkki päätyy rakennus-, auto- tai lääketeollisuuden käyttöön.

Pohjois-Pohjanmaalla Kärsämäellä sijaitseva Tracegrow Oy valmistaa alkaliparistoista lannoitetta, joka sisältää mangaania, sinkkiä ja rikkiä. Kierrätyslannoitetta käytetään viljojen ja nurmien lannoitukseen.

2 Laitteiden metallit talteen

Käytöstä poistettujen matkapuhelinten ja kannettavien tietokoneiden akut sisältävät arvokkaita metalleja, joten niitä ei kannata haudata piironginlaatikkoon. Akkuser on kehittänyt
menetelmän, jolla niistä saadaan koboltti, kupari ja muut metallit talteen turvallisesti. Arvokkaan ja harvinaisen koboltin seuraava osoite on Kokkola, jossa sijaitsee maailman suurin kobolttijalostamo. Umicore jalostaa kierrätyskoboltin teollisuuden raaka-aineeksi.

Työkalujen ja sähköpolkupyörien litiumioniakut eivät sisällä juurikaan kobolttia, mutta niissä on kuparia, nikkeliä, alumiinia ja rautaa. Työkaluissa käytetään myös nikkelimetallihydridiakkuja. Niistä napataan talteen ruostumattoman teräksen valmistukseen sopivaa nikkeliä sekä kobolttia, jota tarvitaan uusiin akkuihin.

3 Sähköautojen akkujen kierrätys tulossa

Hybridi- tai sähköauton ajovoimaakku kestää käytössä 8–10 vuotta. Sähköautoilu on Suomessa vielä niin uutta, että käytöstä poistuvat akut ovat usein peräisin kolariautoista.
Näitä akkuja voidaan käyttää esimerkiksi aurinkopaneelien energiavarastoina. Autojen akkujen kierrätyksestä ennustetaan kuitenkin isoa liiketoimintaa tulevaisuudessa.

Fortum on rakentamassa Harjavaltaan sähköautojen akuille kierrätyskeskusta, joka valmistuu ensi vuonna. Laitoksessa akut puretaan, murskataan ja erotellaan jakeisiin. Musta massa sisältää akun litiumin, nikkelin, koboltin ja mangaanin, joista tulee uusien akkujen raaka-ainetta.

4 Lisää ikää lyijyakulle

Mitä pidempi käyttöikä polttomoottoriauton käynnistysakulla on, sitä vähemmän akkujätettä kertyy. Akusta huolta pitävä autoilija ajaa myös pidempiä matkoja, koska lyijyakku latautuu niiden aikana. Lyhyillä matkoilla akku ei välttämättä ehdi latautua kunnolla, ja sen käyttöikä lyhenee. Hyvä vaihtoehto on hankkia ylläpitolaturi, joka pitää akun käyttökunnossa, hidastaa sen kemiallista vanhenemista ja pidentää sen käyttöikää. Ylläpitolaturia on hyvä käyttää myös silloin, kun autolla ei ajeta yli kuukauteen.

Lähimmän vanhan lyijyakun vastaanottopaikan löydät Kierrätys.info-sivustolta. Akkujen lyijy menee kokonaan kierrätykseen uusien akkujen valmistukseen.

5 Muista SER-kierrätys

Muistathan viedä rikki menneet sähkö- ja elektroniikkalaitteet lähimpään SER-keräyspisteeseen, ne eivät kuulu polttokelpoisen jätteen seuraan. SER-kierrätyksen avulla
kaikki laitteet saavat uuden elämän – olipa kyseessä sitten jääkaappi tai hiustenkuivaaja. Materiaaleista jopa 99 prosenttia käytetään uudelleen teollisuuden raaka-aineina.

Lähimmän SER-kierrätyspisteen voit tarkistaa näppärästi Kierrätys.info-sivustolta.