KOOSTE SOPIMUSEHTOIHIN TEHDYISTÄ MUUTOKSISTA

Sähkönmyyntiehdot SME2024:

Läpi ehtojen terminologiaa on yhtenäistetty muiden ehtojen sekä muuttuneen sähkömarkkinalain kanssa. Lisäksi lakiviittauksia on päivitetty ja viittauksia lakipykäliin on korvattu yleisellä viittauksella lainsäädäntöön.

1. Yleistä, myyntisopimuksen tekeminen, sähkönmyynnin edellytykset ja aloittaminen, suhde verkkopalveluun, vastuukysymyksiä
  • Poistettu kohta 1.2. pientuotannon yleistymisen johdosta.

  • Lisätty taseselvitysjakson (1.10.) ja itsenäisen aggregaattorin (1.15.) määritelmät sekä päivitetty terminologiaa esim. liittymispisteen ja etämittauslaitteiston osalta. Huomioitu taseselvitysjakson muuttuminen tunnista varttiin.

  • Sopimukseen mahdollisesti liitettävä tuotehinnasto voidaan esittää sähköisesti myyjän verkkosivustolla tai muussa erikseen sovitussa paikassa. Jo voimassa olevien ehtojen mukaan tuotehinnastoa ei tarvitse liittää lainkaan, jos hinnoitteluperusteesta on sovittu erikseen yksilöllisissä ehdoissa. Jos on tarve liittää tuotehinnasto sopimukseen, niin riittää, että liitetään linkki voimassa olevaan tuotehinnastoon.

  • Edistetty sähköistä asiointia siten, että jatkossa asiakkaalle voi lähettää sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset ensisijaisesti sähköisesti ja kuluttajan pyynnöstä veloituksetta paperilla. Käyttäjän tulee saada tieto ilmoituksen olemassaolosta sähköisessä asiointipalvelussa sekä ilmoituksen keskeisestä sisällöstä ennalta sovittavalla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä. Lisäksi myyjän on kerrottava ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi oikeudesta paperiseen asiointiin. (1.17. ja 8.8.)

  • Poistettu maininta sähkömarkkinalain noudattamisesta. (1.21.)

2. Myyntisopimuksen tekeminen, käyttäjän sähkön hankintaa koskevat muut sopimukset, myynnin aloittaminen
  • Huomioitu sähkömarkkinalain sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimuksien samannimisyysvaatimus. (2.3.)

  • Poistettu maininta sähköisen sopimuksen sitovuudesta. (2.4.2.)

  • Poistettu lakimuutoksen johdosta vaatimus, jonka mukaan sopimuksen tai sopimusvahvistuksen mukana kuluttajalle on annettava tieto energiankuluttajan tarkistuslistasta sekä Energiaviraston internetosoite, jossa se on saatavilla. (2.4.1. ja 2.4.3.)

  • Päivitetty kohta 2.4.3. huomioimaan mahdollisuus lähettää sopimusvahvistus kohdan 1.17. mukaisesti myös sähköisesti ilman erillistä sopimusta. Sopimusvahvistus on lähetettävä joko käyttöpaikan osoitteeseen, käyttäjän ilmoittamaan muuhun osoitteeseen tai muuhun sovittuun asiointikanavaan. Lisäksi on selkeytetty, mitä sähkömarkkinalain mukaisella huomautusajalla tarkoitetaan. (2.4.3.)

  • Lisätty kuluttajansuojalain 6 luvun 12 §:n mukaisen puhelinmyynnin jälkivahvistusmenettelyn pääpiirteet ja mainittu, ettei asiakkaalla ole kohdan sähkömarkkinalaissa tarkoitettua huomautusoikeutta, jos kuluttaja on hyväksynyt puhelinmyynnissä tehdyn tarjouksen jälkivahvistuksella.  (2.4.4. ja 2.4.5.)

  • Selkeytetty, ettei tuotteen vaihtamisrajoitusta koskevaa ehtokohtaa sovelleta määräaikaisiin sopimuksiin. (2.7.)

  • Huomioitu sähkömarkkinalainsäädännön mukaisesti asiakkaiden uudet palveluntarjoajat, eli itsenäiset aggregaattorit. Asiakas voi sopia sähkön käytön ohjauksista myös itsenäisen aggregaattorin kanssa, ja tästä on ilmoitettava avoimelle toimittajalle. (2.9.1. ja 2.10.)

3. Vakuus tai ennakkomaksu
  • Sähkömarkkinalain mukaisen ennakkolaskutuskiellon johdosta poistettu lainvastaisena ehtokohta 3.12., joka mahdollistaisi ennakkolaskutuksen kuluttajilla. Lisäksi täsmennetty kohtaa 3.11.

4. Verkonhaltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sähkön myynnin yhteydessä sekä eräitä verkkopalvelua sivuavia asioita
  • Täsmennetty, että käyttäjän on ilmoitettava viipymättä havaitsemistaan vioista tai häiriöistä. (4.2.)

5. Viivästys, virhe ja vastuukysymykset
  • Selkeytetty, että kuluttajan oikeus saada korvauksia perheenjäsenelle aiheutuneista vahingoista koskee samassa käyttöpaikassa asuvia. (5.11.)

6. Laskutus ja maksujen suoritus
  • Päivitetty myyjän laskutusta koskevia ehtokohtia vastaamaan uutta lainsäädäntöä ja datahubin aikaisia menettelytapoja. (6.1.1.)

  • Selkeytetty mittausvirheen määritelmää (6.6., 6.6.4., 6.5. ja 6.6.5.)

8. Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen
  • Muutettu hinta- ja ehtomuutosperusteita viranomaistulkintojen ja oikeuskäytännön mukaisesti. (8.5.)

  • Muutettu kohta 8.8. edellä kuvatusti huomioiden eri asiointitavat ja niistä sopiminen.

10. Myyntisopimuksen päättyminen
  • Lisätty kohtaan 10.2.4., että käyttäjä on irtisanoessaan määräaikaista sopimusta myyjän pyynnöstä velvollinen esittämään näytön siitä, että muutto on tapahtunut. (10.2.4.)

  • Selkeytetty ja yhdenmukaistettu toimitusvelvollisen sopimuksen kieliasua. (10.4.3.)

  • Sopimuksen purkua koskevissa ehdoissa on selkeyden vuoksi huomioitu kansainväliset pakottavat pakotteet. Jatkossa myyntisopimuksen välitön purkaminen on myyjän harkinnan perusteella mahdollista silloin, kun käyttäjään kohdistuu lainsäädännön tai viranomaisen asettamia kansainvälisiä pakotteita. Lisäksi myyjällä on oikeus vaatia purkamisesta aiheutuvat vahingot korvattavaksi. (10.7.)

  • Käyttäjän 15 vuorokauden (ja kuluttajan 30 vuorokauden) toistaiseksi voimassaa olevaa sopimusta koskeva irtisanomisoikeus hinta- tai ehtomuutoksen johdosta lasketaan jatkossa muutosilmoituksen lähettämisestä. Poistettu myös epäselvyyksiä aiheuttanut virke, jossa todetaan, ettei käyttäjällä ole oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta. (10.10.)

11. Asiakaspalvelu ja riitojen ratkaiseminen
  • Lisätty uudeksi kohdaksi 11.1. kuluttajaviranomaisen linjauksien mukaisesti asiakaspalvelun tavoitettavuutta koskevat perusperiaatteet. Kuluttajalla on oikeus saada myyjältä asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa eri kanavien kautta. (11.1.)

  • Ohjeistettu kuluttaja-asiakkaita, että ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakunnalle, kuluttajan tulee olla yhteydessä. (11.2.)

  • Lisätty yritysasiakkaiden lain mukainen oikeus saattaa sopimusta koskevat erimielisyydet energiamarkkinariitalautakunnan ratkaistavaksi. (11.3.)