fbpx

EnergiaOnlinen ja laskutuksen uudistuminen

EnergiaOnlinen uudistuminen

Minulla on jo tunnukset EnergiaOnline-palveluun, mutta ne eivät enää toimi. Mitä voin tehdä?

Sähköinen asiointipalvelumme EnergiaOnline on uudistettu kokonaan. Tarjoamme Turku Energian asiakkaille edelleen yhden yhteisen asiointipalvelun, jonka kautta on mahdollisuus nähdä sähkönmyynnin, sähköverkon ja lämmön asiakassuhteeseen liittyviä tietoja.

Koska palvelut on nyt uudistettu kokonaan, kaikkien palveluja aikaisemminkin käyttäneiden tulee rekisteröityä uudelleen käyttäjiksi. Koska asiakkaiden tietoturvan varmistaminen on meille tärkeää, rekisteröityminen edellyttää vahvaa tunnistautumista. Jatkossa palveluun voi kirjautua omalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Yritysasiakkaiden yhteyshenkilöille toimitamme sähköpostitse uuden käyttäjätunnuksen ja ohjeet kirjautumiseen.

EnergiaOnline on muuttunut, eikä vanhoja laskuja/kulutushistoriaa näy. Mistä tämä johtuu?

Sähköinen asiointipalvelumme EnergiaOnline on uudistettu kokonaan. Uusitun palvelusivuston käyttöönottoon liittyvät toimet ovat vielä osittain kesken, minkä vuoksi palveluissa esitettävissä tiedoissa voi olla vielä puutteita tai aukkoja.

Uudistetussa EnergiaOnline-palvelussa laskutus- ja kustannustiedot eivät ole nähtävissä heti palvelun julkaisemisen jälkeen. Laskuhistoria ja kustannusten raportointi tullaan julkaisemaan osaksi palveluja pian käyttöönoton jälkeen, kun kaikki käyttöönottoon liittyvät jälkitoimet saadaan valmiiksi.

Mikäli olet tallentanut energiankäytön seurannan yhteyteen omia muistiinpanojasi, omien aikaisemmin tehtyjen muistiinpanojen katseleminen energiankäytön seurannassa ei myös ole mahdollista heti palvelujen käyttöönoton jälkeen. Historiatiedot muistiinpanojen osalta siirretään uuteen palveluun toukokuun aikana

Edellä mainittujen lisäksi olemme havainneet, että joidenkin asiakkaiden tuntimittaustiedoissa on puutteita tai aukkoja, eikä käytön raportointi palvelussa ole mahdollista koko sopimusjaksolta. Ongelmat johtuvat siitä, että suuren käyttötietomassan lataaminen palvelun käyttöön on osittain kesken. Pyrimme saamaan palvelussa näytettävät tiedot ajan tasalle mahdollisimman nopeasti.

Laskujen sisältö

Minulla on aiemmin ollut suoramaksu/e-lasku, mutta nyt sain paperilaskun. Miksi?

Suomessa otetaan vuodesta 2022 alkaen käyttöön uusi tiedonvaihtoratkaisu sähkönmyyjien ja sähköverkkoyhtiöiden väliseen tiedonvälitykseen. Uusi tiedonvaihtoratkaisu mahdollistaa sähköasiakkaiden palvelemisen entistä nopeammin ja sujuvammin. Kansallisen tiedonvaihtoratkaisun käyttöönottoon valmistaudumme uudistamalla asiakaspalvelujärjestelmämme huhtikuun 2021 aikana. Samalla varmistamme asiakaspalvelujärjestelmän yhteensopivuuden sähköyhtiöiden väliseen tiedonvälitykseen.

Uuden asiakaspalvelujärjestelmän käyttöönotosta aiheutuu muutoksia laskujen maksamisessa. Sinulla voimassa olevaa suoramaksu- tai e-laskuvaltuutusta emme pysty jatkamaan automaattisesti uudessa järjestelmässämme. Tästä syystä suoramaksu tai e-laskupalvelu kanssamme päättyy 30.4.2021 mennessä. Alkaen päivästä 1.5.2021 saat siis laskusi paperilaskuna.

Mikäli sinulla on ollut e-laskusopimus, olemme lähettäneet sinulle sähköpostitse/kirjeitse tiedon muutoksesta huhtikuun lopulla. Lisäksi olemme lähettäneet e-laskun vastaanottoehdotuksen verkkopankkiisi. Vastaanottoehdotus on näkyvissä 30 päivää. Huomaathan, että e-laskuvaltuutus on voimassa vasta seuraavasta laskusta alkaen, siihen saakka lähetämme laskusi postitse.

Suoramaksuasiakkaillemme olemme lähettäneet sähköpostitse/kirjeitse tiedon muutoksesta huhtikuun lopulla. Mikäli haluat jatkossa maksaa laskusi suoramaksupalvelun avulla, sovi suoramaksun käyttöönotosta pankkisi asiakaspalvelussa. Huomaathan, että suoramaksuvaltuutus on voimassa vasta seuraavasta laskusta alkaen.

Ostan sähköni toiselta yhtiöltä. Nyt olen kuitenkin saanut teiltä kulutuslaskun. Mikä tämä on?

Kuten aikaisemminkin, saat Turku Energia Sähköverkot Oy:n verkkopalvelulaskun nimellä ”kulutuslasku”. Kulutuslasku tarkoittaa laskutuksen perustuvan todelliseen ja mitattuun kulutukseen. Terminä se on sähkömarkkinalain määrittelemän laskuasetuksen mukainen.

Vaikka lasku on nimellä kulutuslasku, käy laskuriveiltä ilmi, mitä laskulla laskutetaan. Kyse on siis verkkopalvelusopimuksen laskusta, joka on toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Lisäksi laskuriveiltä käy ilmi laskutettavan tuotteen nimi, sekä laskutettavat komponentit eli perusmaksu, siirtomaksu, valmistevero ja huoltovarmuusmaksu.

Sopimuksemme on aiemmin ollut minun ja kumppanini nimellä. Nyt lasku on tullut vain toisen nimellä ja asiakasnumero on muuttunut. Mistä tämä johtuu?

Olemme uusineet asiakaspalvelujärjestelmämme huhtikuun lopulla ja samalla vanhan järjestelmän yhdistetyt asiakkuudet on pitänyt jakaa erikseen, omiksi asiakkuuksikseen. Sopimus voi järjestelmässämme olla vain yhdellä asiakasnumerolla ja toinen asiakas on liitetty sopimukseen sopimuskumppanina. Tästä syystä laskulla näkyvä asiakasnumero on muuttunut.

Valitettavasti tällä hetkellä laskulle tulostuu vain toisen asiakkaan tiedot. Liitetyn asiakkaan tiedot ei vielä tulostu laskulle, mutta asia on selvityksessä, ja sen pitäisi tulla kuntoon kesäkuun laskutukseen mennessä.

EnergiaOnlinessa sopimus näkyy kaikilla sopimuskumppaneilla. Järjestelmäteknisistä syistä sopimuksen asiakkaana näkyy tällä hetkellä vain yhden kumppanin nimi, mutta tämä asia on kehitystyön alla.

Laskulleni on ilmestynyt rivit "valmistevero ja huoltovarmuusmaksu". Mitä nämä ovat?

Laskutusmuutoksen myötä laskuilla esitettävän informaation tarkkuus on lisääntynyt. Jatkossa sähköveron yhteydessä kannettava lakisääteinen huoltovarmuusmaksu esitetään laskulla omana rivinään. Aiemmin huoltovarmuusmaksu on esitetty osana sähköveroa. Sähkövero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta.

Laskujen maksaminen

Tilinumeronne on muuttunut. Maksoin vahingossa vanhalle tilille, mitä teen?

Ei hätää! Jos olet käyttänyt maksaessasi viitenumeroa, uutta tai vanhaa, saamme suorituksen kohdistettua oikealle laskulle. Muistathan kuitenkin päivittää uuden tilinumeron myös verkkopankkisi maksutietoihin. Uusi tilinumeromme on FI22 5716 9020 1075 58.

Laskulta on hävinnyt tilisiirtolomake. Kelpaako lasku edelleen maksupalveluun/pankkiin?

Olemme päivittäneet laskun ulkonäköä. Laskulla ei enää ole tilisiirtolomaketta ja maksamiseen liittyvät tiedot löydät laskun alaosasta. Se ei kuitenkaan ole este laskujen maksamiselle maksupalvelussa/pankissa. Laskulta löytyy edelleen maksamiseen tarvittavat tiedot eli viitenumero, viivakoodi, saajan tilinumero, maksun saaja, summa ja eräpäivä.

Tilisiirtolomake ei ole pakollinen tieto, eikä sitä voida vaatia missään laskunmaksupalvelussa. Mikäli haluat säilyttää laskun erittelyosan itselläsi, voit leikata laskun alaosan maksutietoineen ja tarvittaessa lisätä allekirjoituksen esimerkiksi laskun alareunaan, ja toimittaa leikatun osuuden maksupalveluun/pankkiin. Lisätietoja voi kysyä myös pankiltasi.

Mikä on Ropo Capital ja miksi sen tiedot löytyvät teidän laskullanne?

Ropo Capital on Turku Energian yhteistyökumppani laskun elinkaaripalveluissa. Keskittämällä laskun elinkaaripalvelun Ropo Capitalille pystymme tarjoamaan sinulle asiakkaanamme virtaviivaisempaa ja entistä parempaa asiakaspalvelua laskun maksamiseen liittyen pidennetyillä asiakaspalvelun aukioloajoilla ja muun muassa tarjoamalla mahdollisuuden tarkistaa laskujesi tilan aina reaaliaikaisesti Ropo Capitalin onlinepalvelusta.

Laskun elinkaaripalvelussa Ropo Capital tulostaa laskumme, hoitaa laskun maksuaikaan liittyvän asiakaspalvelumme, myyntireskontramme, sekä tarvittaessa saataviemme perinnän.

Ropo Capitalin asiakaspalvelu palvelee ma-pe klo 8-20, ja la klo 10-15 puhelimitse 09 42461361, sekä www.ropo-online.fi

Laskutusväli ja maksuaika

Olen aikaisemmin saanut laskun sähkön siirrosta kolmen kuukauden välein, ja edellisellä laskullani on seuraavan laskun arvioitu eräpäivä heinäkuulle. Nyt olen kuitenkin saanut laskun huhtikuulta. Miksi?

Asiakaspalvelujärjestelmän uudistamisen myötä laskutusrytmisi on muuttunut. Turku Energia Sähköverkot Oy:n asiakkaana saat jatkossa verkkopalvelulaskun joka kuukausi. Mikäli laskutusvälisi on ollut aiemmin harvempi, ei edellisellä laskullasi esitetty seuraavan laskun arvioitu eräpäivä pidä paikkaansa. Muutoksesta ei aiheudu sinulle kuluja.

Miksen saa enää pyydettyä laskulle maksuaikaa online-palvelussa?

Yhteistyökumppanimme Ropo Capital vastaa jatkossa laskujemme välityksestä, saatavien hallinnasta ja maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta. Maksuajasta voit sopia siis heidän kanssaan. Ropo palvelee sinua ma-pe klo 8-20 ja la klo 10-15, puh. 09 42461361, sekä sähköisesti www.ropo-online.fi.

Turku Energian asiakaspalvelu palvelee sinua laskujen sisältöön liittyvissä asioissa, sekä tietysti muissa asiakaspalveluasioissa puh. 02 2628 111, sähköpostitse asiakaspalvelu@turkuenergia.fi, sähköisesti www.energiaonline.fi, sekä chatin kautta.

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.