03.02.2016

Turku Energian kaukolämmön maksut alemmalle tasolle helmikuussa

Turku Energian kaukolämpö- ja jäähdytysmaksut ovat laskeneet 1.2.2016 lähtien 1,8 prosenttia. Helmikuun alusta alkaen veroton kaukolämmön energiamaksu on 55,85 euroa megawattitunnilta ja verollinen 69,25 euroa megawattitunnilta. Myös liittymis- ja perusmaksut alenivat 3 prosenttia.

Vuositasolla kaukolämmön maksujen alentuminen merkitsee esimerkkitaloyhtiössä (kaksi 7 kerroksista taloa) noin 1100 € säästöä vuodessa.

Kaukolämmitys on Turun seudun yleisin lämmitysmuoto. Sitä on lähes kaikissa lähiöissä ja taajamissa. Vuoden 2012 alussa myös Kaarinan, Naantalin ja Raision kaukolämmitetyt kiinteistöt siirtyivät Turku Energian asiakkaiksi. Turun seudun asukkaista noin 200 000 asuu kaukolämmitetyssä talossa.

Turku Energia on laajentanut kaukolämmön palveluitaan vaihtoehtoisilla lämmitys- ja jäähdytysratkaisuilla jakeluverkoston ulkopuolisiin kohteisiin. Uuteen tuotevalikoimaan kuuluvat myös nykyaikaiset energiansäästöratkaisut.

Ympäristöystävällisempää kaukolämpöä

Turku Energia vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä nopealla aikataululla. Vuoden vaihteessa Luolavuoressa otetiin käyttöön pellettiä polttoaineena käyttävä 40 megawatin huippu -ja varalämpölaitos, jonka myötä raskaan polttoöljyn käyttö vähenee 5 000 tonnilla eli noin puoleen nykyisestä. Vuoden 2017 lopussa valmistuu Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n monipolttoainelaitos Naantaliin, jolloin kivihiilen käyttö kaukolämmön tuotannossa vähenee merkittävästi. Turun Artukaisiin avattiin vuoden 2015 elokuussa puukaasutinlaitos tuottamaan pesulatoiminnan vaatimaa höyryä.  Siirtyminen öljystä hakkeeseen vähentää vuodessa noin 1 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Turku Energian tavoitteena on lisätä uusiutuvaa hiilidioksidivapaata energianhankintaa ja -tuotantoa. Tavoitteena on lisätä uusiutuvien energianlähteiden osuus yli 50 prosenttiin lämmön ja sähkön tuotannossa ja hankinnassa vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvien energianlähteiden osuus myydyn kaukolämmön osalta on tällä hetkellä noin 30 prosenttia.

Jari Kuivanen, lämpöyksikön johtaja, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Julkaistu 3.2.2016 klo 14:35

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.