13.08.2015

Turku Energian kaasupallon ympäristötaideteos on ikkuna aurinkoon

Turku Energian kaasukellon kaasupallo on saanut uuden elämän taiteen kautta. Pallo on otettu osaksi Window of the Sun eli Ikkuna aurinkoon -nimistä ympäristötaideteosta. Teos on yksi Turku Energian kesän aikana toteutettavista taideteoksista.

Turku Energia toteuttaa kesän 2015 aikana lukuisia ympäristötaideteoksia, joihin kuuluu taidesähkökaappien lisäksi neljä suurempaa kaukolämpöön liittyvää kohdetta. Näistä yksi on Window Of The Sun eli Ikkuna aurinkoon -niminen taideteos, joka julkistetaan tänään 13.8.2015 Turun Taiteiden yönä. Taideteoksen on toteuttanut kuvataitelija ja Turku Energian teknisen alan harjoittelija Mauri Kosonen.

Taideteos koostuu kaasupallosta ja sen ympäristöstä. Kaasupalloon heijastetaan Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallituksen (NASA) SDO-satelliitin kuvaamaa, muokattua videokuvaa kaukaisimmasta lämmön ja valon lähteestämme eli auringosta. Kaasupallon alusta on lisäksi verhottu antiikinpunaisella kuorikatteella, joka muodostaa pallolle meteoriitin tulihännän. Kaasupallon ympärillä olevat kahdeksan kiveä symboloivat aurinkokuntamme planeettoja.

Videota tullaan heijastamaan kaasupalloon syksystä alkaen pimeinä vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Tarkat ajankohdat päivitetään Turku Energian nettisivuille osoitteessa www.turkuenergia.fi/kaasupallo.

Nyt julkistettava teos on ideakilpailun voittajatyö

Taideteos on yksi Energiateollisuus ry:n, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja muutamien kaukolämpöyritysten järjestämän ideakilpailun voittajatöistä. Vuonna 2014 järjestetyn kilpailun tarkoituksena oli keksiä tapoja ottaa kaukolämpöön liittyviä kiinteitä kohteita taiteelliseen käyttöön. Turun voittajateoksen suunnitteli kuvataiteilija Mauri Kosonen, joka rekrytoitiin Turku Energiaan kesätöihin taideteoksen toteuttamiseksi.

Vuonna 1937 valmistunut kaasupallo on alun perin rakennettu kotitalouskaasun säiliöksi. Sekä Turun kaasukello että kaasupallo ovat olleet Turku Energian omistuksessa vuodesta 2002.

– Kaasupallo on Museoviraston suojeluksessa, joten sen pintaa ei saanut millään tavalla muokata. Tästä syystä päätinkin ehdottaa videoprojisointia. Sain idean teokseeni, kun mietin, mikä on kaukaisin lämmön ja energian lähteemme, kuvataiteilija Kosonen kertoo.

Kaasupallon taideteos yksi Turku Energian ympäristötaideteoksista

Turku Energia aloitti tänä vuonna kaukolämmön kiinteiden kohteiden muokkaamisen ympäristötaideteoksiksi. Kuluvana kesänä toteutetaan neljä taideteosta.

Kososen käsialaa nyt julkaistavan teoksen lisäksi on Luolavuoren kaukolämpötunnelin suuaukolta löytyvä Vuorenneito-ympäristöinstallaatio. Lisäksi Tallimäenpuiston kaukolämpöpumppaamoon on ilmestynyt Helena Mikkolan Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista -taideteos. Lukuisia ympäristötaideteoksia tehnyt Jukka Hakanen taas on taiteillut teoksen Metsämaisema, joka sijaitsee Vilkkilänmäen kaukolämpöpumppaamossa.

Taideprojektien tavoitteena on elävöittää katukuvaa ja samalla tuoda kaukolämpöä näkyvämmäksi. Taidesähkökaapeista saadun kokemuksen perusteella ympäristötaideteokset myös vähentävät kohteiden töhrimistä.

– Tekniset laitteet ovat yleensä arkisen näköisiä. Niiden ulkomuotoon olisi hyvä kiinnittää huomiota jo rakennusvaiheessa, mutta on todella hienoa, että saamme niitä näin jälkikäteenkin piristettyä, sanoo Turku Energian lämpöpäällikkö Ari Eklund.

Kaasupallon taideteoksen julkistamistilaisuus Taiteiden yössä

OHJELMA

Tapahtuman yhteydessä järjestetään pop up -taidenäyttely, jossa on esillä Kososen muita taideteoksia. Pop up -taidenäyttelyssä säävaraus.

Pop up -taidenäyttely klo 22 alkaen, taiteilija paikalla. Videoprojisoinnin ensiesitys klo 23, jonka jälkeen video on päällä klo 06 asti.

Alueella on hyvin rajallisesti pysäköintimahdollisuuksia, joten paikalle kannattaa saapua jollakin muulla kulkuneuvolla kuin autolla.

Tietoa kaasupallosta

• Suunnitellut teknikko Onni Puro.
  • Rakennettu vuonna 1937.
  • Käytetty kotitalouskaasun korkeapainesäiliönä 1970-luvulle saakka.
  • Turku Energian omistuksessa vuodesta 2002.
  • Kaasupallo on koottu käsin niittaamalla yhteen 24 samanmuotoista teräslevyä.
  • Pallon halkaisija on 11 metriä ja siihen mahtui aikoinaan 3 500 m3 kaasua.

Lisää tietoa osoitteessa www.turkuenergia.fi/kaasupallo.

Turku Energian ympäristötaideteoksista saa lisää tietoa osoitteessa www.turkuenergia.fi/ymparistotaideteokset.

Mauri Kosonen, taiteilija
mauri.kosonen@turkuenergia.fi