19.05.2015

Turku Energia laajentaa sähköisen liikenteen latausasemaverkostoaan Turussa ja Turun ulkopuolelle

Turku Energian sähköisen liikenteen latausasemaverkosto laajenee. Toinen latausasema on nyt avattu liikenteen ja asioinnin kannalta keskeiselle paikalle Turun keskustaan osoitteeseen Puutarhankatu 4. Verkosto laajenee kesällä myös Turun ulkopuolelle Paimioon ja keskustaan Hämeenkadulle. Turku Energian latausasemat ovat osa valtakunnallista Virtapiste-verkostoa.

Puutarhankadun latausasemalla on kaksi keskinopeaa latauspistettä (latausaika noin 3–8 tuntia automerkistä riippuen). Latauspisteet ovat yhteensopivia eri automerkkien latauspistokkeiden kanssa. Latausasemien sähkö on tuotettu tuulivoimalla.

Sähköisen liikenteen verkoston laajentaminen on osa Turku Energian ympäristövastuullista toimintaa.

– Linja-autoaseman latausasemaa on käytetty päivittäin. Latausasemien tarve kasvaa, kun sähköautot yleistyvät. Sähköautojen määrä puolestaan lisääntyy sitä mukaa, kun päästöjä ja fossiilisia polttoaineita koskeva lainsäädäntö tiukkenee, kertoo Turku Energian kehityspäällikkö Antto Kulla.

Teknologiateollisuuden teettämän selvityksen* mukaan sähköinen liikenne hyödyttää kansantaloutta kohentamalla vaihtotasetta, luomalla työpaikkoja ja lisäämällä teknologiavientiä. Yhtenä potentiaalisimmista sähköisen liikenteen vientimahdollisuuksista nähdään latausteknologia.

– Puutarhankadun uudenlaisen näytöllisen latauslaitteen valmistaja on vihreään energiatehokkuuteen panostava suomalainen cleantech-yritys Ensto. Tämä laite on toinen laatuaan Suomessa, Kulla sanoo.

Paimion latausasema avautuu Turku-Helsinki-moottoritien varrelle kesän alussa

Turku Energian tavoitteena on laajentaa sähköisen liikenteen verkostoaan entisestään vuoden 2015 kuluessa. Alkukesästä avataan kolmas latausasema Paimioon keskeisen valtaväylän varrelle Tammisillan ABC-aseman yhteyteen. Samalla tontilla sijaitsee myös Tesla Motorsin pikalatausasema.

Turku Energian neljäs sähköisen liikenteen asema nousee kesän kuluessa osoitteeseen Hämeenkatu 8. Lataaminen asemilla hinnoitellaan kilowattitunti-perusteisesti.

* Lähde: Karttunen, Kumpulainen, Pesola, Vanhanen: Loppuraportti – Sähköisen liikenteen dynaamiset vaikutukset. Gaia, 2015. Lue raportti täältä.

Turku Energian latauspalveluiden hinnat sekä lisää tietoa sähköajoneuvojen latauspalveluista löytyvät täältä:

Lisää tietoa sähköautoilusta sekä rekisteröityminen Virtapisteen latauspalvelun käyttäjäksi osoitteessa www.virta.fi

Kaikki Suomen latausasemat kokoavan listan ja kartan löydät täältä.