13.09.2016

Turku Energia julkaisee Turun päivänä uuden kaasupalloon heijastetun videotaideteoksen

Turku Energia julkaisee Turun päivänä uuden, kaasupallon pintaan heijastetun, kuvataiteilija Mauri Kososen ”Elements” -videotaideteoksen. Taideteos on jatkumoa vuosi sitten julkaistulle ”Window of the Sun” -teokselle. Turku Energia on jo vuosien ajan toteuttanut ympäristötaideteoksia tavoitteenaan elävöittää rakennettua kaupunkikuvaa taiteella.

”Elements”-taideteos julkaistaan Turun päivänä 18.9.2016 klo 21.00, ja teosta esitetään klo 24.00 saakka vuorotellen ”Window of the Sun” -teoksen kanssa. Videotaideteokset heijastetaan Turku Energian kaasukello-rakennuksen pihalla sijaitsevaan, vuonna 1937 kotitalouskaasun lisäsäiliöksi rakennettuun 11-metriseen kaasupalloon. Kaasupallo sijaitsee Matruusinpolulla.  Molempia videotaideteoksia esitetään jatkossa kaasupallolla loka-maaliskuussa joka päivä kello 19.00–21.00.

– ”Elements”-teoksessa tarkastellaan ihmisyyttä, eläinkuntaa ja luontoa neljän klassisen elementin, maan, ilman, veden ja tulen kautta. Antiikin Kreikassa ajateltiin, että kaikki elollinen muodostuu näistä neljästä elementistä. Videoteoksessa käsitellään tätä monissa kulttuureissa esiintynyttä ajattelutapaa näköhermoja hyväilevien kuvien kautta, kuvataiteilija Mauri Kosonen kertoo.

Teoksen katsoja pääsee tutustumaan muun muassa siihen, miltä näyttää 10 metriä korkea tikka, tai valtava orava kaasupalloon projisoituna. Videolla matkustetaan myös valtamerien syvyyksiin sekä Orionin tähdistön ytimeen NASAn videokuvamateriaalia hyödyntäen.

Taiteilija Mauri Kososen voi tavata kaasupallolla ennen taideteoksen julkaisemista klo 20.45–21.15. Alueella on hyvin rajallisesti pysäköintimahdollisuuksia, joten paikalle kannattaa saapua jollakin muulla kulkuneuvolla kuin autolla.

Taiteesta viihtyvyyttä rakennettuun ympäristöön

Turku Energian taideprojektien tavoitteena on piristää kaupunkikuvaa uniikeilla ympäristötaideteoksilla ja samalla tuoda myös Turku Energian toimintaa näkyvämmäksi. Kaikissa taideteoksissa on tavoitteena elävöittää rakennettua ympäristöä. Turku Energia Sähköverkot Oy:n taidesähkökaapeista saadun kokemuksen perusteella ympäristötaideteokset myös vähentävät kiinteiden kohteiden töhrimistä.

Turku Energia on toteuttanut kesän 2016 aikana myös muita ympäristötaideteoksia, joihin kuuluu taidesähkökaappien lisäksi myöhemmin syksyllä julkaistava, massiivinen, kolmiulotteinen Metsäaron kaukolämpöpumppaamon taideteos ”Vuorenpeikon temppeli”. Myös tämän taideteoksen toteuttaa Turku Energian projektityöntekijänä kesän työskentelevä Mauri Kosonen.

Lisää tietoa Turku Energian ympäristötaideteoksista saa täältä.
Näet kaikkien taideteoksien sijainnit tällä kartalla.
Kuvia ”Elements” -teoksesta saatavilla kuvapankistamme.

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.turkuenergia.fi

Lisätietoa ”Elements” -videotaideteoksesta:
Mauri Kosonen
Mauri.kosonen (a)turkuenergia.fi

Lisätietoa Turku Energian ympäristötaideteoksista:
Minna Niemelä, ympäristö- ja laatupäällikkö, Turku Energia
minna.niemela (a)turkuenergia.fi