16.12.2014

Turku Energia investoi pellettikäyttöiseen lämpölaitokseen

Turku Energia lisää uusiutuvaa energiantuotantoaan ja investoi pellettikäyttöiseen lämpökeskukseen. Laitos rakennetaan Luolavuoreen ja sen arvioidaan valmistuvan joulukuussa 2015. Uuden lämpökeskuksen teho on 40 megawattia, ja se vähentää öljyn käyttöä Turku Energian omassa vara- ja huipputuotannossa 5000 tonnilla eli noin puoleen nykyisestä.  Laitos lisää valmistuessaan noin 2,5 prosenttiyksikköä uusiutuvien energianlähteiden määrää kaukolämmön tuotannossa ja vähentää arviolta noin 15 000 tonnin edestä hiilidioksidipäästöjä vuodessa.

Investoinnin kokonaisarvo on noin 10 miljoonaa euroa.  Laitostoimittajaksi on valittu Renewa Oy. Laitoksen rakennustyöt alkavat perustusten osalta maaliskuussa.

– Investointi lisää uusiutuvien energialähteiden osuutta lämmöntuotannossa Turku Energian strategian mukaisesti. Pelletin pölypoltto on melko uutta tekniikkaa Suomessa, mutta soveltuu erittäin hyvin kaukolämmön vara- ja huipputuotantoon. Ruotsissa toimii lukuisia laitoksia kyseisellä tekniikalla ja valmistuessaan Turku Energian laitos on Suomen suurin kyseisellä tekniikalla lämpöä tuottava laitos, sanoo lämmönhankintapäällikkö Ilkka Syrjälä Turku Energiasta.

Hankkeen työllistävä vaikutus Renewa Oy:lle on noin 100 henkilötyövuotta. Painelaitevalmistus suoritetaan Renewa Oy:n Suomen konepajoilla.

– Pelletin pölypoltto on yksi tulevaisuuden ratkaisuista, jolla pienennetään energiantuotannon päästöjä. Tulemme jatkossakin kehittämään vastaavia ympäristöystävällisiä energiaratkaisuja ja yhteistyö Turku Energian kanssa tukee tavoitteitamme, toteaa Renewa Oy:n toimitusjohtaja Veijo Komulainen.

Valmistuessaan laitoksen käyttö työllistää puolen henkilötyövuoden verran Turku Energian omaa nykyistä henkilöstöä. Turku Energia käyttää omia vara- ja huipputeholaitoksiaan huippukuorman aikana talvipakkasilla sekä perustuotantolaitosten vikatilanteissa vuodessa noin 100 gigawattitunnin verran.

Turku Energian strategisena tavoitteena on lisätä uusiutuvien energianlähteiden osuus myydystä kaukolämmöstä ja sähköstä 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvien energianlähteiden osuus myydyn kaukolämmön osalta on tällä hetkellä 25 prosenttia.

Havainnekuvat pellettikäyttöisestä lämpölaitoksesta löytyvät Turku Energian kuvapankista osoitteesta: http://c5.turkuenergia.w2.d0/tietoa-meista/medialle/kuvapankki/kaukolampo/

Lämmönhankintapäällikkö Ilkka Syrjälä, Turku Energia
Sähköposti: ilkka.syrjala (at) turkuenergia.fi