04.12.2013

Turku Energia edelläkävijänä sähköisen liikenteen kehittämisessä

Turku Energia on yksi niistä 17 suomalaisesta energiayhtiöstä, jotka ovat tänään perustaneet sähköautojen latausoperaattoriyhtiö Liikennevirta Oy:n. Turku Energia on yksi viidestä suurimmasta omistajasta 10 prosentin osuudella, ja investoi yhtiöön puoli miljoonaa euroa. Uusi yhtiö mahdollistaa sähköautojen latauspalveluiden valtakunnallisen yhteiskäytön. Sen ansiosta sähköautoilijat voivat ladata autonsa missä tahansa Virtapisteessä kautta Suomen.

Latausoperaattoriyhtiö Liikennevirta Oy:n rooli on mahdollistaa latauspisteiden laaja yhteiskäyttö ja tehdä omistajilleen, kuten Turku Energialle latauspisteiden ylläpito- ja tukipalvelut sekä latauspalveluiden myynti mahdollisimman helpoksi. Turku Energialle rooli latauspisteiden tulevana omistajana ja latauspalveluiden tarjoajana on paikallisena energiayhtiönä luonteva.

– Haluamme edistää sähköautojen yleistymistä Turun seudulla. Energiayhtiönä meidän on luonnollista olla edistämässä ympäristöystävällisempää sähkön käyttöön perustuvaa liikennettä. Sähköautojen latauspalveluiden myötä myös palveluvalikoimamme tulee olemaan entistä kattavampi, kehityspäällikkö Antto Kulla Turku Energiasta sanoo.

Turku Energia aloittaa latauspisteverkoston rakentamisen ensi vuoden aikana. Tavoitteena on saada asiakkaiden käyttöön kolme latauspistettä vuoden 2014 loppuun mennessä. Latauspisteet sijoitetaan Turkuun liikenteen ja asioinnin kannalta keskeisimmille paikoille.  Lisäksi Turku Energia pyrkii tarjoamaan latausoperaattoriyhtiön kautta maanlaajuisen latauspisteverkoston asiakkaidensa käyttöön ensi vuoden aikana.

Turku Energia tiedottaa paikallisten latauspisteiden ja –palveluiden käyttöönotosta tarkemmin keväällä 2014.

Lisätietoja antaa:
Kehityspäällikkö Antto Kulla