Toimi näin sähkökatkon aikana

Sähköpula

Lue, mitä sähköpula tarkoittaa ja miten siihen kannattaa varautua.

Varaudu sähkökatkoon

Lue, mitä kaikkia tarvikkeita olisi kotona aina hyvä olla sähkökatkon varalta. Tilaa itsellesi tiedotteet sähkökatkoista.

Turun sähkökatkot kartalla

Turku Energia Sähköverkkojen ajantasaisen sähkönjakelutilanteen näet Keskeytyskartastamme.

Tilaa tiedotteet sähkökatkoista

Tilaa puhelimeesi ja sähköpostiisi tiedotteet sähkökatkoista.

Päivystämme sähköverkon tilannetta 24/7

Seuraamme sähköverkon tilannetta vuorokauden ympäri. Valvontajärjestelmämme saavat tiedon verkkovioista välittömästi. Tämän takia meille ei tarvitse soittaa tai viestittää heti sähkökatkon alettua.

Sähköverkkoyhtiöön ei tarvitse olla yhteydessä myöskään sähköpulaan liittyvissä sähkökatkoissa. Pysy rauhallisena. Tilanne on ammattilaisten hallinnassa ja toiminta on suunniteltu ja harjoiteltu ennakkoon. Lisää tietoa sähköpulasta saat tältä sivulta.

Ovatko sähkölinjat vaurioituneet tai vaarassa vioittua?

Mikäli tiedät sähkökatkon aiheuttajan, esimerkiksi linjalle kaatuneen puun pihapiirissäsi, ilmoita siitä välittömästi päivystysnumeroomme, puh. 0800 02001. Numero on avoinna vuorokauden ympäri. Turku Energian päivystysnumeroon voi soittaa kaikissa sähköverkkoon liittyvissä hätätapauksissa.

Sähkölinjalle kaatunutta puuta ei saa missään nimessä mennä poistamaan itse. Mihinkään, mikä koskee sähkölinjoihin, ei saa tarttua.

Kun sähköt ovat poikki

  • 1.

    Selvitä vian laajuus

    • Jos jokin yksittäinen sähkölaite lakkaa toimimasta, tarkista ensin, että itse laite ei ole rikki. Kokeile, syttyvätkö valot muissa huoneissa, ja toimivatko muut kodinlaitteet.
    • Sulakkeen palaminen voi olla syynä koko kodin pimenemiseen. Tarkista sulaketaulusta ovatko sulakkeet ehjät.
    • Tarkista, onko naapurillasi sähköt. Palavatko valot lähitaloissa ja kadulla?

  • 2.

    Jos vika on omaa kotiasi laajemmalla

    • Älä vielä tässäkään vaiheessa soita tai viestitä meille. Todennäköisesti katkosta ollaan jo tietoisia. Seuraamme sähköverkon tilannetta vuorokauden ympäri. Valvontajärjestelmämme saavat tiedon verkkovioista välittömästi.
    • Tarkista, löytyykö katkosta tietoa jossakin viestintäkanavassa. Kerromme tiedotteissamme sähkökatkoa koskevat alueet ja usein myös arvioidun korjausajan.
    • Keskeytyskartalla näet sähköverkkomme ajantasaisen tilanteen.
    • Tiedotamme katkoista kartan lisäksi usein myös Facebookissa ja Twitterissä. Pystyt näkemään julkaisumme sosiaalisessa mediassa, vaikkei sinulla olisi kyseisiin palveluihin omia käyttäjätunnuksia.
    • Varsinkin laajoista katkoista ja niiden arvioidusta kestosta tiedotetaan yleensä myös paikallismedioissa.
    • Jos mistään ei lyhyen ajan sisällä löydy tietoa, voit soittaa päivystysnumeroomme, puh. 0800 02001. Numero on avoinna vuorokauden ympäri. Jos sähkökatko on laaja-alainen, puhelinpalvelumme saattaa ruuhkautua. Voit ilmoittaa katkosta myös vikailmoituslomakkeellamme.

  • 3.

    Käy kodin tilanne läpi

    • Valot ja sähkölaitteet: Katkon alettua voit laittaa valot ja sähkölaitteet pois päältä, koska ne eivät katkon aikana kuitenkaan toimi. Jätä yksi valaisin päälle kertomaan, milloin sähköt palaavat.
    • Liesi, silitysrauta, kahvinkeitin, pesukone: Katkaise näiden laitteiden virta. Jos ne jäävät päälle, ne voivat sytyttää tulipalon, kun sähköt palautuvat. Väännä myös pesukoneiden hanat varmuuden vuoksi kiinni.
    • Jääkaappi: Ruoka säilyy jääkaapissa kylmänä parista muutamaan tuntiin, kun sähköt ovat katkenneet. Älä avaa jääkaapin ovea turhaan, ettei sen sisälle pääse lämmintä ilmaa. Mieti, mitä aiot käyttää, ja ota jääkaapista kerralla kaikki tarvittava. Jos sähkökatko uhkaa pitkittyä, voi ruokia siirtää jääkaapista kylmälaukkuihin kylmäkallejen kanssa.
    • Pakastin: Ruoka säilyy pakastimessa jäässä vähintään vuorokauden, jos sen ovea ei availla. Älä siis avaa pakastinta turhaan, koska se nopeuttaa ruokien lämpeämistä. Pakastin voi pitää ruoat jäässä eri asioista riippuen jopa kaksi vuorokautta. Jos pelkäät, että pakasteet sulavat, voit peittää pakastimen esimerkiksi matoilla, peitoilla tai paksulla huovalla. Näin toimimalla voi saada 4–5 tuntia lisäaikaa.
    • Käyttövesihanat ja suihkut: Katkon aikana käyttövesihanasta ja suihkuista voi edelleen tulla vettä, mutta niitä ei suositella käytettäväksi. On pieni mahdollisuus, että veden lämpötila on noussut katkon vuoksi.
    • Älä hamstraa vettä. Suomessa käytetty yläsäiliöjärjestelmä takaa riittävän vedenpaineen normaalikäytössä useiksi tunneiksi. Käytä vettä kuitenkin sähkökatkon aikana vain välttämättömään.
    • Jos poltat kynttilöitä, huolehdi, että ne ovat palamattomalla alustalla, ja että niitä ei jätetä huoneeseen ilman valvontaa.

  • 4.

    Katkon jälkeen

    • Sähkölaitteet: Kun sähköt palautuvat, älä kytke kaikkia sähkölaitteita saman tien takaisin verkkoon. Äkillinen kuormituspiikki saattaa katkaista sähköt uudestaan.
    • Esimerkiksi lämpöpatterit on hyvä laittaa päälle yksi kerrallaan ja pitää pieni tauko aina välissä. Sähkösaunan kiuas on myös erittäin suuri yksittäinen kuormittaja.
    • Varmista, että kylmälaitteet käynnistyvät uudelleen.
    • Myös katkon loputtua on oltava varovainen, ettei hanasta tuleva vesi ole kovin kuumaa.
    • Siltä varalta että kohtaat vielä tulevaisuudessa uuden sähkökatkon, käy läpi ohjeemme sähkökatkoihin varautumisesta.

Kysymyksiä sähkökatkoista ja sähköverkosta

Näenkö jostain, millä alueella on meneillään sähkökatko?

Kyllä näet! Turku Energian keskeytyskarttaa pääsee katselemaan verkkosivujemme etusivulta tai suoralla osoitteella keskeytyskartta.turkuenergia.fi.

Kartasta näkee sekä tahattomat sähkökatkot eli vikakeskeytykset, mutta myös sellaiset sähkönjakelun keskeytykset, jotka johtuvat verkon rakentamisesta tai kunnossapidosta. Kartta on reaaliaikainen, joten keskeytykset näkyvät heti, kun ne ovat Turku Energian tiedossa.

Kartta on jaoteltu kaupunginosittain ja sivustolla on hakutoiminto, jolla voi etsiä haluamansa osoitteen kartalla. Asiakkaan oma talo ei kartalla kuitenkaan näy, vaan yksittäiset jakelumuuntamot, jotka syöttävät sähköä eteenpäin käyttäjille. On hyvä ottaa huomioon, että oma muuntamo voi olla joskus etäälläkin kodista.

Kartta näyttää myös yksittäisten muuntamoiden sähköttömien asiakkaiden määrän. Sähköttä olleiden asiakkaiden määrää voi tarkastella noin viikon ajalta menneisyyteen.

Onko kodissasi tai kiinteistössäsi sähkökatko?

Todennäköisesti olemme jo saaneet tiedon katkosta. Seuraamme sähköverkon tilannetta vuorokauden ympäri. Valvontajärjestelmät saavat verkkovioista tiedon välittömästi. Tämän takia meille ei tarvitse soittaa tai viestittää välittömästi sähkökatkon alettua.

Jos sinulta puuttuu osa tai kaikki sähköistä, ja keskeytyskartalla ei näy ilmoituksia omalla alueellasi, on hyvä vielä tarkistaa oman kodin sähkölaitteet ja sulakkeet. Tarkista myös, löytyykö katkosta tietoa jossakin Turku Energian viestintäkanavassa. Kerromme tiedotteissamme sähkökatkoa koskevat alueet ja usein myös arvioidun korjausajan.

Lue lisää: Miten toimia sähkökatkon aikana

Voivatko sähkölaitteet vaurioitua sähkökatkon takia? Miten toimin, jos niin käy?

Satunnaiset sähkökatkot katsotaan normaaliolosuhteissakin sähkönjakeluun kuuluviksi ilmiöiksi. Sähköverkkoon liitettävien laitteiden tulee sietää katkot rikkoutumatta.

Jos laite vaurioituu sähkökatkon tai jännitteen aleneman yhteydessä, on vaurion syynä yleensä laitteen vanheneminen, laitteen tyyppivika tai laitetta ei ole suojattu riittävästi todellisia verkko-olosuhteita sietäväksi.

Nykyään markkinoilla olevat elektroniset laitteet ovat aikaisempia herkempiä sähköhäiriöille. Joissain tapauksissa sähkökatkossa ”jumiin” menevät elektroniikkalaitteet (digiboxit, tv:t, videot) ovat alkaneet toimimaan, kun niiden virtajohto katkon jälkeen irrotetaan pistorasiasta ja kytketään hetken kuluttua uudelleen päälle.

Miten toimin, jos epäilen, että sähkölaite on vaurioitunut sähkökatkon takia?

Jos laitteella on takuuta jäljellä, tulee se toimittaa myyjälle. Vaikka takuuaika olisi jo päättynytkin, voi kuluttaja-asiakas edelleen kääntyä myyjän suuntaan ja vaatia hyvitystä, jos laitteen käyttöikä on jäänyt kohtuuttoman lyhyeksi heikon laadun vuoksi. Kannattaa myös tarkistaa oman kotivakuutuksen säännöt ja korvausperiaatteet sähkölaitevikojen osalta.

Tältä sivulta löydät tietoa korvausasioista.

Lue lisää: Kuka korvaa sähkökatkon aikana sulaneet pakasteet?

Kuka korvaa sähkökatkon aikana sulaneet pakasteet?

Ruoka säilyy pakastimessa jäässä vähintään vuorokauden, jos sen ovea ei availla. Älä siis avaa pakastinta turhaan, koska se nopeuttaa ruokien lämpeämistä. Pakastin voi pitää ruoat jäässä eri asioista riippuen jopa kaksi vuorokautta. Jos pelkäät, että pakasteet sulavat, voit peittää pakastimen esimerkiksi matoilla, peitoilla tai paksulla huovalla. Näin toimimalla voi saada 4–5 tuntia lisäaikaa.

Jos pakasteet ovat sulaneet, kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteys omaan vakuutusyhtiöön. Sähköverkkoyhtiö ei korvaa pakasteita, ellei sähkökatkoon liity verkkopalveluehtojen mukaista sähköntoimituksen virhettä, kuten huolimattomuutta. Marttojen sivuilla on hyvää tietoa ruokien säilyvyydestä ja vinkkejä sulaneiden pakasteiden käyttämiseksi.

Lue lisää: Voivatko sähkölaitteet vaurioitua sähkökatkon takia? Miten toimin, jos niin käy?

Lue lisää: Miten toimia sähkökatkon aikana

Miten sähkökatko vaikuttaa talon kaukolämmitykseen?

Kaukolämmössä sähkökatkon vaikutukset ovat pieniä. Sähkökatkon aikana talon lämmitys keskeytyy, koska lämmön kierto rakennuksessa perustuu sähköllä toimivaan kiertovesipumppuun. Kahden tunnin sähkökatko on lyhyt ja kiinteistö ei ehdi viiletä merkittävästi. Katkon jälkeen lämmitys käynnistyy normaalisti, kun talon kiertovesipumppu alkaa taas kierrättää lämmintä vettä.

Katkon aikana käyttövesihanasta ja suihkuista voi edelleen tulla vettä, mutta niitä ei suositella käytettäväksi. On pieni mahdollisuus, että veden lämpötila on noussut katkon vuoksi. Myös katkon loputtua on oltava varovainen, ettei hanasta tuleva vesi ole kovin kuumaa.

Lue lisää siitä, miten toimia lämpökatkon aikana

Miten toimin, jos sähkölaitteet käyttäytyvät oudosti, valojen voimakkuus vaihtelee tai sähkökeskus särisee?

Jos tilanteessa on tapahtunut henkilövahinkoja, soita yleiseen hätänumeroon 112.

Älä kytke enää laitteita tai valoja päälle ja irrota herkät laitteet pistorasiasta, jos mahdollista. Soita Turku Energian vikanumeroon, puh. 0800 02001 ja kerro havainnoistasi. Älä koske sähkökeskuksen metalliosiin, ettet saa sähköiskua. Älä koske muihinkaan metallirunkoisiin osiin, kuten tiskipöytään tai vesihanaan.

On mahdollista, että kyseessä on johdinkatkeama, jossa pistorasian jännitteet poikkeavat merkittävästi normaalitilanteesta. Tällaista tilannetta kutsutaan nimellä nollavika. Nollavikaan voi liittyä sähköiskun vaara ja sähkölaitteita voi rikkoutua.

Tunnistat nollavian näistä merkeistä:

  • Jotkut valot palavat poikkeuksellisen kirkkaasti ja jotkut taas hyvin himmeänä.
  • Valojen voimakkuus vaihtelee varsinkin silloin, kun muut sähkölaitteet käynnistyvät tai sammuvat.
  • Sähkölaitteet toimivat oudosti ja ne voivat sammua tai eivät käynnisty normaalisti. Lamput saattavat rikkoutua.
  • Saat sähköiskun metallikuorisesta laitteesta.
  • Sähkökeskuksesta kuuluu särisevää ääntä ja pauketta. Saatat haistaa palaneen käryä.

Miten toimin, kun näen sähkölinjalle kaatuneen puun?

Jos tilanne uhkaa ohikulkijoiden turvallisuutta, soita yleiseen hätänumeroon 112.

Ilmoita sähkölinjalle kaatuneesta puusta välittömästi päivystysnumeroomme, puh. 0800 02001. Numero on avoinna vuorokauden ympäri. Turku Energian päivystysnumeroon voi soittaa kaikissa sähköverkkoon liittyvissä hätätapauksissa.

Sähkölinjalle kaatunutta puuta ei saa missään nimessä mennä poistamaan itse. Mihinkään, mikä koskee sähkölinjoihin, ei saa tarttua.

Voit myös lähettää kuvia ja karttalinkin vikailmoituslomakkeellamme.

Miten toimin, jos näen sähkönjakeluun kuuluvan sähköjohdon maassa?

Älä mene sähköjohdon lähelle, ja varoita muitakin paikalla olevia vaarasta. Turvallinen etäisyys maassa olevaan johtoon on 20 metriä. Mihinkään, mikä koskee sähkölinjoihin, ei saa tarttua. Jos tilanne uhkaa ohikulkijoiden turvallisuutta, soita yleiseen hätänumeroon 112.

Ilmoita johdosta ja sen sijainnista välittömästi vikanumeroomme, puh. 0800 02001. Numero on avoinna vuorokauden ympäri. Turku Energian päivystysnumeroon voi soittaa kaikissa sähköverkkoon liittyvissä hätätapauksissa.

Voit myös lähettää kuvia ja karttalinkin vikailmoituslomakkeellamme.

Tilaa tekstari- ja sähköposti-
tiedotteet sähkökatkoista

Turun sähkökatkot kartalla

Mitä mittaustavalla tarkoitetaan?

Yleissähkö

Yleissähkömittauksessa sähkö maksaa aina saman verran (24/7). Se on tyypillisin sähkön mittaustapa pienissä asunnoissa, esim. kerros- ja rivitaloissa.

Yösähkö

Yösähkömittauksessa sähköllä on kaksi eri hintaa vuorokaudessa: päiväenergiaa mitataan esim. klo 07-22 ja yöenergiaa klo 22-07. Jakeluverkkoyhtiöiden aikajaotuksissa on eroja, mikä on hyvä huomioida kulutusta arvioidessa. Yösähkömittaus on hyvin usein käytössä rivi- ja omakotitaloissa, joissa pääasiallinen lämmitystapa on suorasähkölämmitys.

Kausisähkö

Sähköä voidaan mitata myös vuodenajan mukaan talvipäiväenergiana ja muun ajan energiana. Tätä mittaustapaa suositaan omakoti- tai vapaa-ajanasunnoissa, joissa on vesikiertoinen, varaava lattialämmitys ja kaksiaikainen mittaus. Kesäkausi ja talviyöt ovat edullisimpia ajankohtia käyttää sähköä.

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.