fbpx
Kari Mäenpää.

Onnellinen sähköautoilija

Kari Mäenpää on pienen lapsen isä ja alueen Avis-autovuokraamon yrittäjä. Lapsen syntymä toi uutta pontta ympäristöajatteluun. Sähköautoilun edistäminen on yksi arjen vastuullisuustoimi niin töissä kuin kotonakin.

Mäenpää kertoo monen asiakkaan tarttuvan vuokra-auton rattiin paitsi taloudellisista syistä, yhä useammin myös ympäristöä ajatellen. Jos asuu hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella ja tarvitsee autoa kohtuullisen harvoin, voi omasta autosta luopua kokonaan. Vuokratessa saa aina käyttötarpeeseen sopivan kokoisen auton ja sellaiseksi ajaksi kuin haluaa. Vuokrausaika voi vaihdella tunneista kuukausiin ja leasing-vaihtoehdossa jopa vuosiin.

Pandemian myötä kotimaan matkailu lisääntyi ja sen myötä vahvistui myös vuokra-autojen kysyntä. Mäenpää uskookin, että alkava kesä on vilkas viime vuoden tapaan. Myös vähäpäästöisten sähköautojen kysyntä on kasvanut.

Mäenpää johtaa Avis- ja Budget-autovuokraamojen toimintaa yrityksensä Intentus Oy:n kautta. Toimipisteet sijaitsevat Turun lisäksi Porissa ja Salossa. Autonvuokrauksessa työskentelee kaikkiaan 18 henkilöä.

Vuokra-auto on ekoteko

Vuokra-auto on monelle arjen ekoteko, joka on myös taloudellisesti kannattava. Kun kiinteät kustannukset, kuten huollot, vakuutukset, katsastukset ja renkaiden vaihdot jäävät pois, säästyy rahaa ja aikaakin. Vuokra-auton käyttö on yksi esimerkki jakamistaloudesta.

– Varsinkin Turussa on selvästi huomattavissa se, että keskustassa asuvat luopuvat omistusautoista ja siirtyvät vuokra-autoihin. Käyttämättömän oman auton seisottamisesta kadulla halutaan päästä eroon. Jos käy kerran vuodessa Lapissa tai kotimaan reissulla, ei omaa autoa välttämättä tarvitse, Mäenpää miettii.

Hän toivoo autonvuokrauksen johtavan osaltaan myös siihen, että liikenteestä saadaan pois ikääntyneet, saastuttavat autot. Kun näistä autoista luovutaan, laskee liikennepäästöjen määrä merkittävästi.

Mäenpää korostaa vuokra-autoissa turvallisuutta, koska autot ovat uusia, huollettuja ja niin sanotusti hyvin pidettyjä. Heillä auton keski-ikä on alle vuoden.

– Siirrymme yhä enemmän uusien autojen hankinnassa sähköautoihin ja myös täyssähköautoihin. Nyt henkilöautovalikoimastamme yli 10 prosenttia on täyssähköautoja ja lisäksi on hybridejä, Mäenpää laskee.

Avis on globaali autonvuokrausketju, jolla on tarkat vastuullisuustavoitteet ja -ohjeet, joita noudatetaan kaikissa toimintamaissa.

Mäenpää kertoo, että vastuullisuus näkyy muun muassa autojen pesuaineiden valinnassa sekä tarkassa lajittelussa ja kierrätyksessä. Toimintaperiaatteisiin kuuluu myös henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen.

Käyttämättömän oman auton seisottamisesta kadulla halutaan päästä eroon.

Kulutustavat muutoksessa

Mäenpäästä on tullut vannoutunut sähköautoilija.

– Olin ennen vannoutunut polttomoottoriautoilija, mutta nyt käyttöautoni on ollut kahden vuoden ajan täyssähköauto.

Hänen mielestään autojen ja akkujen tekniikka on kehittynyt paljon, automalleja on saatavilla ja latauskin onnistuu, varsinkin jos sen voi tehdä kotona. Julkisia latauspisteitä tarvittaisiin enemmän.

– Olen onnellinen ja tyytyväinen sähköautoilija. Hyötyjä on niin paljon, ettei talviaikainen akun hitaampi latautuminenkaan haittaa.

– Meillä on taloyhtiössä autopaikkaosake, johon asennutin kotilatausjärjestelmän. Hankin sen Turku Energialta, josta laitteet ja asennus tulivat tosi vaivattomasti. Kotilataus tekeekin sähköautoilusta helppoa. Vain pitkillä matkoilla pitää välillä tehdä reittisuunnitelma sen mukaan, että pikalataus onnistuu matkalla, Mäenpää kertoo.

Perhe kasvoi syksyllä poikavauvalla, ja vanhemmuus on lisännyt Mäenpään halua huolehtia ympäristöstä.

– Pitää miettiä, millaisen maailman jätämme lapsillemme. Tämä on vaikuttanut esimerkiksi omaan kulutukseen. Enää ei niin ajattele, että pitää kerätä tavaraa ympärille, vaan antaa enemmän arvoa aineettomille asioille ja palveluille. Toivottavasti pystyn pojallekin siirtämään ajatuksen siitä, että materia ei ole kaiken keskiössä, Mäenpää miettii.

13.06.2022 // Teksti Johanna Pelto-Timperi // Kuvat Timo Jakonen

Mitä mittaustavalla tarkoitetaan?

Yleissähkö

Yleissähkömittauksessa sähkö maksaa aina saman verran (24/7). Se on tyypillisin sähkön mittaustapa pienissä asunnoissa, esim. kerros- ja rivitaloissa.

Yösähkö

Yösähkömittauksessa sähköllä on kaksi eri hintaa vuorokaudessa: päiväenergiaa mitataan esim. klo 07-22 ja yöenergiaa klo 22-07. Jakeluverkkoyhtiöiden aikajaotuksissa on eroja, mikä on hyvä huomioida kulutusta arvioidessa. Yösähkömittaus on hyvin usein käytössä rivi- ja omakotitaloissa, joissa pääasiallinen lämmitystapa on suorasähkölämmitys.

Kausisähkö

Sähköä voidaan mitata myös vuodenajan mukaan talvipäiväenergiana ja muun ajan energiana. Tätä mittaustapaa suositaan omakoti- tai vapaa-ajanasunnoissa, joissa on vesikiertoinen, varaava lattialämmitys ja kaksiaikainen mittaus. Kesäkausi ja talviyöt ovat edullisimpia ajankohtia käyttää sähköä.