fbpx
Sähköauto pakkasella.

Sähköauto pakkasella – näillä konsteilla saat kilowateista kaiken irti

Edulliset ajokilometrit ja liikkumisen ekologisuus ovat sähköauton hankintaa puoltavia seikkoja, mutta monia arveluttaa sähköauton toimintakyky etenkin pakkasella. Kokosimme asiantuntijan vinkit sähköauton talviajoon, lataamiseen ja latauspisteen hankkimiseen.

Sähköautoilua pidetään tulevaisuuden liikennemuotona, mutta miten sähköauto toimii pakkasella? Toisin kuin usein puhutaan, sähköautoilu onnistuu hyvin talvikeleilläkin, ja myös paukkupakkasilla sähköauto lähtee liikkeelle kuin palmun alta. Sähköautolla liikkeellelähtö vaatiikin vähemmän esivalmisteluja kuin polttomoottoriautolla. Mutta mitkä ovat tärkeimmät talvisessa sähköautoilussa huomioitavat seikat? Energiateollisuuden asiantuntija Tuukka Heikkilä vastaa yleisiin talvista sähköautoilua koskeviin kysymyksiin.

Tässä artikkelissa kerromme sähköauton talvikäytön olennaisista seikoista:

  • Sähköauton toimintasäde pakkasella
  • Syyt toimintasäteen putoamiseen pakkasella
  • Keinot, joilla toimintasädettä voi parantaa
  • Sähköauton lataaminen talvella
  • Latauspisteen hankinta kotiin

Pakkasen vaikutus sähköauton toimintasäteeseen

Usein mietitään, miten pakkanen vaikuttaa sähköauton akun käyttöikään. Sen suhteen sähköautoilijat voivat olla huoleti, sillä pohjoiset olot eivät lyhennä akun elinkaarta. Yleisesti tiedetty tosiasia kuitenkin on, että sähköauton toimintasäde pienenee pakkasen myötä.

– Toimintasäde putoaa sitä enemmän, mitä kovempi pakkanen on. Toki on muistettava, että autoille ilmoitettu WLTP-kantama ei välttämättä toteudu kesälläkään. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että kovilla pakkasilla kannattaa varautua WLTP-lukeman puolittumiseen, Tuukka Heikkilä kertoo.

Miksi sähköauton toimintasäde putoaa pakkasella?

Sähköauton kulutusta lisäävät talvella samat tekijät kuin ne, jotka lisäävät polttomoottoriautojenkin kulutusta. Niitä ovat esimerkiksi matkustamon lämmitys ja pakkasilman suurempi ilmanvastus sekä vierintävastuksen kasvaminen. Kun sähköä kuluu enemmän muuhun kuin itse moottorin toimintaan, myös auton toimintamatka lyhenee. Kyse ei siis ole ensisijaisesti siitä, että sähköauton akku hyytyisi kylmässä samaan tapaan kuin matkapuhelimen akku.

Sähköauton akusto ja moottori eivät tuota hukkalämpöä samalla tavalla kuin polttomoottoriautoissa, joten sisätilojen lämmitykseen käytettävä energia on otettava akusta. Tosin uusissa sähköautoissa on usein ilmalämpöpumppu, jonka hyötysuhde lämmittämisessä on todella hyvä, ja kylmä alkaa verottaa ajokilometrejä vasta reippailla pakkasilla.

Miten toimintasäteeseen voi itse vaikuttaa?

Koska olennaisin sähköauton kantamaa rokottava tekijä on sisätilojen lämmitys, voi akun kestoa lisätä lämmittämällä auton jo ennen liikkeellelähtöä. Tällä voi saada jopa kymmeniä kilometrejä lisää ajokantamaa.

– Tärkein keino lisätä ajokilometrejä pakkasella on sähköauton esilämmitys, kun se on vielä latauksessa. Tällöin lämmitykseen tarvittava energia otetaan sähköverkosta. Ajossa sisätilan lämmityksestä voi halutessaan tinkiä, mutta maantienopeuksissa sen vaikutus ei ole suuri. Muita kulutusta vähentäviä keinoja ovat samat kuin kaikilla autoilla eli oikeat rengaspaineet ja tasainen nopeus. Myös eco-ajotilalla voi saada jonkin verran lisää kantamaa autosta ja ajonopeudesta riippuen, Heikkilä selventää.

Itse auton sähkölaitteiden käytöstä tinkiminen ei juurikaan auta kasvattamaan toimintasädettä, sillä esimerkiksi radion sähkönkulutus on mitätön.

Sähköauton lataaminen pakkasella

Pakkanen pidentää sähköauton latausaikaa, sillä kylmä akku vastaanottaa huonommin virtaa kuin lämmin akku. Tarkka vaikutus riippuu autosta ja lataustehosta. Sähköauton lataaminen kovallakin pakkasella on aivan turvallista, mutta muutama asia on hyvä pitää mielessä.

– Yksi tärkeä asia on, että sähköautoa ei tule jättää paukkupakkasiin pienellä varaustasolla ilman latausta. Syväjäätynyt akku latautuu hitaasti, Heikkilä kertoo.

Jos kylmää akkua ladattaisiin samalla teholla kuin lämmintä akkua, se saattaisi vaurioitua. Moni sähköauto osaa lämmittää akun ennen latausta. Erityisesti tämä auttaa silloin, kun akkua on tarkoitus ladata kesken matkan. Tällöin latauspaikka, esimerkiksi huoltoasema, asetetaan auton navigaattoriin kohteeksi, jolloin auto osaa ajoittaa akun lämmittämisen oikein.

Kannattaako akkua sitten lämmittää ennen ajoa?

– Jos autossa akun esilämmitys on mahdollista, sitä kannattaa hyödyntää, jos on lähdössä pitkälle reissulle. Se nimittäin pidentää toimintasädettä siinä missä matkustamon esilämmityskin, kun akun lämmittämiseen ei mene sähköä auton "omasta pussista", Heikkilä valottaa.

Latauspisteen hankinta kotiin

Latauspisteen hankinta omaan kotiin helpottaa sähköautoilua huomattavasti, kun "tankkaamisen" voi tehdä omassa kodissa. Heikkilän mukaan sähköauton lataaminen kannattaa tehdä yöaikaan.

– Lataus kannattaa ajastaa yöaikaan, sillä siten tasataan sähköverkon kuormitusta. Pörssi- ja yösähköasiakkaat hyötyvät tästä myös taloudellisesti. Sähköauton pitäminen latauksessa yön yli ei ole haitallista. Tärkeintä on se, että auton ei anna seistä viikkotolkulla sadan prosentin varaustasolla, mikä saattaa lisätä akun kulumista.

Suositeltavinta on hankkia kotiin kiinteä latauslaite, jossa on kiinteä johto. Tämä on sekä turvallisin että käyttömukavin tapa, kun johtoa ei tarvitse kaivaa erikseen esille latausta varten. Sähköautoa voi ladata myös perinteisestä pistorasiasta, mutta Heikkilä ei suosittele sitä vakituiseksi lataustavaksi.

– Pistorasiasta ladattaessa ongelmia tulee useimmiten silloin, kun huonokuntoisesta ulkopistorasiasta ladataan suurella virralla. Yleensä siitä selvitään sulaneen pistorasian ja latausjohdon uusimisella, mutta pahimmillaan seurauksena voi olla tulipalo.

Oman latauspisteen hankkiminen estää myös kodin sähköjärjestelmän ylikuormittumista.

– Vaikka talo lämpiäisi suoralla sähköllä, ei pääsulakkeita välttämättä tarvitse kasvattaa, jos latausaseman hankkii kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta pienentää lataustehoa tai tarvittaessa jopa keskeyttää latauksen, jos talon sähköliittymä uhkaa ylikuormittua. Latauspaikka tulee myös varustaa vikavirtasuojalla. Sen asentaminen vaatii sähköalan ammattilaisen, Heikkilä valottaa.

Laadukkaat latauspisteet ja asennukset Turku Energialta

Turku Energialta saat kaiken tarvittavan sähköautosi lataamiseen kotona. Voit tilata meiltä kartoituksen, jolla saat luotettavasti selville kiinteistösi tai parkkipaikkasi mahdollisuudet sähköautojen lataukseen. Meiltä saat luonnollisesti myös sopivan latauslaitteen sekä perusasennuksen – asiantuntevaa palvelua ja opastusta unohtamatta.

Laitteet toimittaa suomalainen Satmatic Oy ja ne asennuttaa Turku Energia. Saat latausasemallesi 12 kk:n takuun.

Saat sähköauton latauspisteet vaivatta OP-rahoituksella. Rahoituksen korot ovat vähennettävissä verotuksessa ja asennustyöstä voit hakea kotitalousvähennystä.

Oletko vasta hankkimassa sähköautoa tai vaihtamassa uuteen? Turun seudun parhaat sähköautovalikoimat löydät asiakasetuohjelmamme Etupiirin kumppaneilta:

Kumppaniliikkeemme tarjoavat Turku Energian asiakkaille ohittamattomia etuja.

05.01.2022 // Teksti Juho Heikkinen // Kuvat Shutterstock

Mitä mittaustavalla tarkoitetaan?

Yleissähkö

Yleissähkömittauksessa sähkö maksaa aina saman verran (24/7). Se on tyypillisin sähkön mittaustapa pienissä asunnoissa, esim. kerros- ja rivitaloissa.

Yösähkö

Yösähkömittauksessa sähköllä on kaksi eri hintaa vuorokaudessa: päiväenergiaa mitataan esim. klo 07-22 ja yöenergiaa klo 22-07. Jakeluverkkoyhtiöiden aikajaotuksissa on eroja, mikä on hyvä huomioida kulutusta arvioidessa. Yösähkömittaus on hyvin usein käytössä rivi- ja omakotitaloissa, joissa pääasiallinen lämmitystapa on suorasähkölämmitys.

Kausisähkö

Sähköä voidaan mitata myös vuodenajan mukaan talvipäiväenergiana ja muun ajan energiana. Tätä mittaustapaa suositaan omakoti- tai vapaa-ajanasunnoissa, joissa on vesikiertoinen, varaava lattialämmitys ja kaksiaikainen mittaus. Kesäkausi ja talviyöt ovat edullisimpia ajankohtia käyttää sähköä.