Tankki täyteen vihreää sähköä

24.08.2020 // Teksti Päivi Savolainen // Kuva: Turku Energia

Tiesitkö, että sähköauto kompensoi tuotantopäästönsä jo muutamassa vuodessa? Turku Energian sähköautojen latauksen tuoteryhmäpäällikkö Ville Kuusisto uskoo, että yhä useampi valitsee tulevaisuudessa sähköisen menopelin niiden mukavuuden ja luontoystävällisyyden vuoksi.

Jos Ville Kuusiston taloyhtiön autohallissa olisi latauspiste, alla hurisisi jo sähköauto. Tai olisi hurisematta, miten sen nyt ottaa.

– Sähköauton ajamisessa on parasta sen äänettömyys ja todella korkea ajomukavuus. Kun voimantuotannossa ei ole viivettä, auto lähtee hienosti pysähdyksistä eteenpäin. Ensimmäisellä kerralla oikein hätkähdin, kuinka nopeasti se kiihtyi. Hinku olisi sellainen hankkia. Mikäli saisin kotona ladattua auton edes matalammalla latausteholla, niin varmasti vaihto olisi hyvin lähellä, työajoissa sähköauton rattia pitelevä Ville kertoo.

Sähköautojen puolesta liputtaa myös ympäristö. Kun pakoputkesta ei tule mitään, kaupunkikeskustojen päästöt pienenevät. Akkuun voi myös ladata sataprosenttisesti vihreää energiaa.

– Toki sähköauton akusto ei ole ekologisuuden riemuvoitto, vaan auton tuotannossa syntyy merkittävästi päästöjä. Laskennallisesti, esimerkiksi ajamalla vihreällä sähköllä 20 000 kilometriä vuodessa, sähköauto kuitenkin kuroo takamatkansa kiinni muutamassa vuodessa, Ville ynnää.

Onnistuminen tuo mielihyvää

Ville teki diplomityönsä Turku Energialle ja jäi taloon ensin sähkönhankinnan puolelle kesätöihin vuonna 2017. Nyt tuoteryhmäpäällikön työpöydällä on kaikki sähköautojen lataukseen liittyvä kuluttaja-asiakkaista yritysten ja julkisiin latausasemiin.

Ville kertoo istuvansa valtaosan työpäivästään tietokoneen ääressä, päätyökaluinaan sähköposti ja puhelin. Hän on usein mukana myös latausasemien käyttöönotoissa teknisenä asiantuntijana.

– Pidän hommia aikatauluissa ja vetelen oikeista naruista. Onnistuminen tuo mielihyvää, joka auttaa jaksamaan. On mielekästä ja palkitsevaa, kun koko ketju on silmien alla ja pääsee vaikuttamaan projekteihin ensikontaktoinnista lopputöihin. Kun on tehty pitkä duuni ja saa sen pakettiin ja toimimaan, se on hyvä tunne.

Myös asiakastapahtumat tuovat mukavaa vaihtelua peruspäivään.

– Olen pelannut lentopalloa 20 vuotta, minkä ansiosta olen päässyt mukaan Turku Energian yhteistyöhön Raision Loimun kanssa. Olen esimerkiksi edustanut Turku Energiaa Loimun peleissä otteluisäntänä ja käynyt palkitsemassa junnuleirien energisimpiä pelaajia ottelutapahtumien ohessa. Mukavia tapahtumia, kahden lapsen isä kiittelee.

Selkeä kasvutrendi näkyvissä

Yksittäinen latausasema kotiin on Villen mukaan helppo asentaa.

– Auton lataaminenkin on simppeliä, koska se seisoo öisin ruudussa melkein 12 tuntia. Akku on kyllä varmasti täynnä aamulla ajoon lähtiessä.

Laajemmissa, kuten taloyhtiöiden ja yritysten järjestelmissä hän suosittelee älykkään, etäohjattavan latauspalvelun käyttöä. Niiden avulla on mahdollista välttää ylisuuria investointeja kiinteistön sähkötekniikkaan. Esimerkkinä Ville mainitsee Turku Energian laitetoimittajan Satmaticin latauslaitteet, joissa on taustapalveluna taloyhtiömaailmaan hyvin soveltuva eParking.

– Se pystyy hoitamaan energian laskutuksen lisäksi esimerkiksi paikkavastikkeiden tai -vuokrien keräämisen, paikkalupien hallinnan sekä kadunvarsipysäköinnin maksut. Näiden lisäksi Turku Energialla on kumppanuus Virran kanssa, jonka palvelussa toimivat esimerkiksi meidän julkiset latauslaitteemme.

Ville uskoo, että sähköautoja nähdään katukuvassa tulevaisuudessa huomattavasti aiempaa enemmän. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista noin 16 prosenttia on ladattavia ajoneuvoja, luvun ollessa viisi vuotta sitten noin yksi prosentti.

– Kyllä niitä tuolla ajossa näkyy jo päivittäin, ja tulevat lisääntymään, koska selkeä kasvutrendi on jo näkyvissä.

 

Lataustavat

Keskinopea, ”normaali” lataus: Latausteho 3,6 kW–22 kW. Eurooppalaista standardia olevia tyypin 2 (type 2) latauspistokkeita, jotka on tarkoitettu vain auton lataukseen.

Pikalataus: Latausteho 50 kW–350 kW, toimii tasavirralla ja syöttää sähköä suoraan akkuun, kun keskinopeassa latauksessa auton tulee itse muuntaa vaihtovirta tasavirraksi. Tasavirralla ladatessa ko. vaihe voidaan ohittaa ja siksi akkua voidaan ladata nopeammin.

Lataus kotitalouspistorasiasta: Vain väliaikaiseen lataukseen. Teho tulee rajata 1,8 kW:iin, koska kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu autojen lataukseen.

Turku Energian latauslaitteet

Turku Energialla on runsas valikoima latauslaitteita 3,6 kW:n tehosta aina 22 kW:n tehoon: Kotitalouksilla 3,6 ja 11 kW:n laitteet tyypin 2 pistokkeella tai kiinteällä kaapelilla, yrityspuolella kaikkiin käyttötapoihin soveltuvia.

Turku Energian toteuttamia latauslaitteita on useissa Vason kohteissa Turussa, Kaarinassa ja Naantalissa. Myös muualla Turussa ja Paimiossa, esimerkiksi Kupittaan Momentumissa on 30 Turku Energian toimittamaa latauslaitetta, jotka toimivat eParking-palvelun avulla.

Asennuksia tekee Kaarinassa toimiva EVH-elektrotekniikka Oy. Lisäksi Turku Energian oma Urakointipalvelut on toteuttanut esimerkiksi julkisten latauslaitteiden rakentamista.

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.