fbpx
Sähköauto latauksessa.

Sähköauton latauspiste kotiin – Kolme hyvää syytä, miksi kotilataus kannattaa

04.12.2020 // Teksti Päivi Savolainen // Kuvat Shutterstock

Jos kotona on sähköauto tai ladattava hybridi, sen täyden potentiaalin ja kustannushyödyn saa, kun myös lataa ajoneuvon kotona. Tässä kolme hyvää syytä, miksi kotiin kannattaa hankkia oma sähköauton latausasema.

1. Latauspiste kotona mahdollistaa sähköauton täyden potentiaalin

Täyssähköautosta tai ladattavasta hybridistä saa täyden hyödyn, kun kotona on myös auton latauspiste. Auton lataaminen kotona on helppoa. Kun sähköauton jättää yöksi lataukseen, akku on täynnä aamulla ajamaan lähtiessä. Yhden yön kotilatauksella, hitaimmillaankin, ajaa noin 100 kilometriä. Kotilatauspisteen tuoman käytännön helppouden lisäksi oma latausasema on yleensä myös edullisempi vaihtoehto kuin julkisten latausasemien käyttö.

Kotilataus on myös turvallista: sähköautojen lataukseen suunniteltu pistoketyyppi 2 (type 2) on varma ja sähköturvallinen valinta, jonka voi huoletta asentaa omaan kotiin. Turku Energialla on kotitalouksille 3,6 ja 11 kW:n latauslaitteita tyypin 2 (type 2) pistokkeella tai kiinteällä kaapelilla. Eurooppalaista standardia olevat tyypin 2 latauspistokkeet on tarkoitettu vain auton lataukseen.

Kiinteällä kaapelilla varustetulla latauspisteellä välttyy myös kaapeleiden kanniskelulta. Lisäksi latausteho kasvaa hidaslataukseen verrattuna vähintään kaksinkertaiseksi, täyssähköautoilla jopa enemmän.

Kuinka kauan auton lataaminen kotona kestää?

Pääsääntöisesti sähköautoa kannattaa pitää kotilatauksessa yön yli, jolloin aamulla ajoon lähdettäessä auto on käytännössä aina täysi. Nopeimmillaan täyssähköauto pystyy kuitenkin lataamaan 100 kilometrin ajot alle kahdessa tunnissa.

Ladattavien ajoneuvojen latausaikaan vaikuttaa akun teho: akkuja on ladattavien hybridien 6 kWh:n akuista täyssähköautojen 100 kWh:n akkuihin. Sähköauton akuston latautuminen kestää lataustavasta riippuen 15 minuutin pikalatauksesta yli 12 tuntiin.

Auton pikalataus on latausteholtaan 50 kW–350 kW. Se toimii tasavirralla ja syöttää sähköä suoraan akkuun, kun keskinopeassa latauksessa auton tulee itse muuntaa vaihtovirta tasavirraksi. Tasavirralla ladatessa ko. vaihe voidaan ohittaa ja siten akkua voidaan ladata nopeammin.

Sähköauton keskinopea, ”normaali” lataus on latausteholtaan 3,6 kW–22 kW.

Sähköauton lataaminen kotitalouspistorasiasta on tarkoitettu vain väliaikaiseen lataukseen. Teho tulee rajata 1,8 kW:iin, koska kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu autojen lataukseen.

2. Sähköauton lataaminen kotona on edullista ja ympäristöystävällistä

Sähköauton tai ladattavan hybridiauton lataaminen kotona näkyy sähkölaskussa vain osana muuta sähkön kulutusta, mikäli pääsulaketta ei tarvitse korottaa. Ympäristö kiittää, kun akkuun lataa sataprosenttisesti vihreää energiaa. Voit myös hyödyntää esimerkiksi oman aurinkovoimalasi tuottamaa sähköä auton käyttövoimana, mikä vähentää tarvetta myydä yli oman tarpeen tuotettua energiaa takaisin sähköyhtiölle. Sähköauto kompensoi tuotantopäästönsäkin jo muutamassa vuodessa.

Ladattavalla hybridillä päivittäin kotona ladattaessa sähköä kuluu auton lataamiseen noin 150–300 kWh kuukaudessa, riippuen akun koosta ja latausinnokkuudesta. Vaikka kodin sähkönkulutus kasvaa, se on edullisempaa kuin tankin täyttäminen moottoripolttoaineella. Sähköauton kotilatauspisteen asentamisesta voi saada myös kotitalousvähennystä.

Pääsääntöisesti sähköauton kotilatauspiste on edullisempi vaihtoehto kuin julkisten latausasemien käyttö.

Sähköautojen julkiset latausasemat

Sähköautoilun suosio on kasvussa, ja myös julkisessa käytössä olevien latausasemien määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Lappiin voi jo ajaa sähköautolla – tosin se vaatii pientä suunnittelua.

Oman sähköauton latauspisteen käyttö kotona on yleensä edullisempi vaihtoehto kuin julkisten latausasemien käyttö. Sähköautojen yleisten latauspalveluiden hinnoittelu on kirjavaa: jokainen toimija voi hinnoitella sähkönsä kuten haluaa. Tällä hetkellä yleisiä julkisten latausasemien maksuperusteita ovat kilowattitunti- ja aikaperusteinen hinnoittelu sekä niiden yhdistelmä. Sähköauton latauksen hinta määräytyy siten pitkälti oman auton kyvystä ottaa latausta vastaan. Maksutontakin latausta saattaa vielä olla liikenteessä, mutta se on vähentynyt radikaalisti viime vuosina.

Julkisten latausasemien käyttäjiltä edellytetään usein käyttäjätunnistusta RFID-kortin tai älypuhelimen avulla. Käytännössä jokaisella palveluntarjoajalla on oma taustajärjestelmänsä ja sovelluksensa, jonka avulla sähköauton lataus tien päällä maksetaan.

Yleisiä latauspisteitä on muun muassa huoltoasemilla, ostoskeskuksissa ja parkkipaikoilla. Myös Turku Energialla on julkisia sähköautojen latausasemia Turussa.

3. Sähköauton latauspiste on helppo asentaa kotiin

Yksittäinen sähköauton latausasema kotiin on helppo asentaa. Sähköasennuksena latauspisteen asentaminen on samankaltainen kuin minkä tahansa muun kodin kiinteän sähkölaitteen, vaikkapa uunin tai 11 kW:n kiukaan asennus. Valtuutettu sähköasentaja tuo sopivan kaapelin ja kytkee laitteen.

Sähköautojen latauslaitteissa on oltava vikavirtasuojaus ja tasasähkön vuotovirran mittaus tai vaihtoehtoisesti B-tyypin vikavirtasuojaus. Turku Energian latauslaitteet sisältävät ne ja kaiken tarvittavan, kunhan kotona on vapaa sulakepaikka. Kuormituksen kokoluokka on sama kuin voimavirtapistorasiasta otetulla sähköllä. Pääsääntöisesti talon sähköjärjestelmästä saatavissa oleva teho on riittävä.

Turku Energian autonlatauslaitteet toimittaa suomalainen Satmatic Oy, ja niillä on 12 kuukauden takuu. Turku Energialta voi hankkia oman sähköajoneuvojen latauspisteen myös rahoituksella.

Taloyhtiöt saavat avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää yhteisöille avustusta sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. Avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten taloyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt, sekä niiden omistamat pysäköintiyhtiöt. Edellytyksenä avustukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle autopaikalle.

Avustuksen suuruus on 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa. Avustuksen voi saada 50 prosentin suuruisena, jos vähintään puolella paikoista voi ladata vähintään 11 kW:n teholla. Edellytyksenä avukselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta voi saada myös latauslaitteiden hankintaan. Lisätietoja Aran avustuksesta >

Laajemmissa järjestelmissä on suositeltavaa käyttää älykästä, etäohjattavaa latauspalvelua. Niiden avulla on mahdollista välttää ylisuuria investointeja kiinteistön sähkötekniikkaan. Esimerkiksi Turku Energian laitetoimittajan Satmaticin latauslaitteiden taustapalveluna on taloyhtiömaailmaan hyvin soveltuva eParking. Se pystyy hoitamaan energian laskutuksen lisäksi esimerkiksi paikkavastikkeiden tai -vuokrien keräämisen, paikkalupien hallinnan sekä kadunvarsipysäköinnin maksut.

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.