EtusivuOta yhteyttäUsein kysyttyäOhjeita sähköasiakkaillemme Ohjeita laskutukseen, korvauksiin ja sopimuksiin liittyen Olemme koonneet tälle sivulle keskeisimpiä ohjeita sähkön ostamiseen, laskutustapoihin, sopimuksiin ja reklamaatiotilanteisiin liittyen. Löydät alta tietoa myös etäluettavista mittareista. Sähkön ostaminen Expand Me myymme reilua Louna-sähköä koko Suomeen. Tutustu sähkösopimuksiimme: kotitaloudet, suuret yritykset ja pienet yritykset. Sähkön ostaminen on helppoa, sillä sähkönmyyjä huolehtii kaikista myyjän vaihtoon liittyvistä asioista puolestasi. Samalla hoituu automaattisesti kuntoon paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa tehtävä jakelu- eli verkkopalvelusopimus. Paikallinen sähköverkkoyhtiö tekee sopimuksen ja lähettää siitä vahvistukset asiakkaalle saatuaan tiedon uudesta myyntisopimuksesta. Lue lisää täältä. Mistä sähkölaskun summa muodostuu? Lisätietoa aiheesta täällä. Sähkön laskutustavat Expand Laskujen selailu Rekisteröitymällä EnergiaOnline-palvelun käyttäjäksi voit selailla saamiasi sähkölaskuja ja vertailla menneiden vuosien sähkönkulutusta. Sähkön laskutus Lähetämme laskun kuluttamastasi sähköstä yhden, kahden tai kolmen kuukauden välein. Kulutuslasku perustuu aina mitattuun sähkön käyttöön. Laskuun voi sisältyä arvioitua käyttöä, jos mittarilta ei ole saatu jokaiselle tunnille tarkkaa käyttötietoa. Kulutetun sähkön kokonaismäärä on silloin mitattu, mutta käytön jakautuminen eri tunneille on jouduttu arvioimaan. Valitse sinulle sopivin laskutustapa Valitsitpa minkä tahansa laskutustavan, löydät laskusi aina myös EnergiaOnline –palvelustamme. Palveluun tallennetuista laskuista löydät maksamiseen tarvittavat tiedot. Tarkistat myös helposti, että maksusi ovat ajan tasalla. E-lasku Ekologinen e-lasku on nopein tapa saada laskusi perille. E-laskun saat sähköisenä verkkopankkiisi heti, kun se on laskettu, ja maksaminen hoituu helposti. Tilaa e-lasku oman verkkopankkisi kautta. Löydät meidät verkkopankin e-laskuttajien listalta nimellä Turku Energia. Tilauksen tekemiseen tarvitset jonkin aiemman laskusi viitenumeron. Sähköpostilasku Kun tilaat sähköpostilaskun, lähetämme laskun pdf-tiedostona sähköpostiisi heti, kun se on laskettu. Tilaat ympäristöä säästävän sähköpostilaskun helposti EnergiaOnlinen Päivitä palveluvalintasi -valikon alta. Paperilasku Jos sopimukseesi ei liity sähköistä palvelua, voit saada laskusi myös perinteisesti paperipostina. Vaihdat helposti e-laskuun tai sähköpostiin, sitten kun se sinulle sopii. Yrityksen verkkolasku Yritysasiakkaana voit ottaa laskusi vastaan laskutusoperaattorin kautta, jolloin sinulla on mahdollisuus helpottaa yrityksesi arkea myös käsittelemällä laskut sähköisesti. Ilmoita meille verkkolaskuosoitteesi ja operaattoritunnus, niin voimme lähettää laskut sinulle sähköisesti. Mistä sähkölaskun summa muodostuu? Expand Sähkölasku muodostuu itse ostetusta sähköstä, sen siirrosta ja veroista. Sähkön osuuden laskuttaa sähkön sinulle myynyt energiayhtiö. Sähkönsiirrosta eli kotiinkuljetuksesta saat aina laskun paikalliselta verkonhaltijalta, jonka hinnoittelua valvoo Energiamarkkinavirasto. Verkonhaltija laskuttaa samalla myös sähköverot, jotka tilitetään valtiolle. Mikäli sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee muualla kuin Turussa tai sinulla on toinen sähkön myyjä, saat sähkön myynnistä ja siirrosta eri laskut. Jos taas olet sekä sähkön myynnin, että sähkön siirron osalta Turku Energian asiakas, lähetämme vain yhden laskun, jolla nämä osuudet näkyvät eriteltyinä. Kenelle maksan sähkön jakelusta? Expand Sähkön siirrosta, eli verkkopalvelusta maksetaan aina sille yhtiölle, joka ylläpitää sähköverkkoa sillä paikkakunnalla, jossa asut. Sähkön jakelusta syntyvä siirtomaksu, liittymismaksu sekä mahdollinen sähköliittymän ylläpitomaksu, kuten myös sähköverkkoon katkaisu- ja kytkentätyöt, maksetaan sähköverkon ylläpitäjälle. Sähkön siirtoa et voi kilpailuttaa. Sähkölaskun lukuohje Expand Sähkölasku sisältää paljon tietoa, ja saattaa siksi tuntua vaikeaselkoiselta. Tutustu täällä siihen, mitä kaikkea sähkölaskusi kertoo. Paperilaskumme jakelee Jakeluyhtiö Suomi (JYS) Expand Turku Energian lähettämät paperilaskut jakaa Jakeluyhtiö Suomi (JYS). JYS:n yhteystiedot löydät heidän verkkosivuiltaan, täältä. Jos asiakkaamme posti jaetaan postilokeroon tai hän asuu alueella, jolla ei ole JYS:n jakelua, toimittaa kirjeet perille Posti. JYS jakaa laskut pääsääntöisesti kahdessa arkipäivässä ja varhaisjakelun yhteydessä jo ennen klo 6 aamulla, mutta kuitenkin viimeistään klo 16.00 mennessä. Postille tehty väliaikainen osoitteenmuutos tai jakelun keskeytys välittyy JYS:n tietoon. Kuluttaja ei voi valita jakeleeko hänen postinsa JYS vai Posti. JYS:n jakaman kirjeen tunnistaa osoiteikkunasta näkyvästä jakeluyrityksen tunnuksesta. Tunnus lukee QR-koodia muistuttavan pistekuvion alapuolella ja on jokin alla olevista JYS:n omistavien mediatalojen lyhenteistä. Lyhenteen perässä lukee muutakin tekstiä, mutta se on logistista ohjaustietoa, jolla ei ole merkitystä postin saajalle. MANU (Alma Manu Oy) ESA (Mediatalo ESA Oy) ILVES (Ilves Jakelu Oy) KAVI (Kaakon Viestintä Oy) LSTJ (Lounais-Suomen Tietojakelu Oy) VSTJ (Varsinais-Suomen Tietojakelu Oy) KP (Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj) SJOY (Savon Jakelu Oy) MARVA (Marva Media Oy) KALE (Kaleva Oy) SLP (SLP Jakelu Oy) HSS (HSS Media Oy) MALAP (Alma Manu Lappi) Sähkölaskujen perintä Expand Erääntyneiden sähkölaskujen perintää hoitaa yhteistyökumppanimme Lowell (ent. Lindorff), ensimmäisestä maksumuistutuksesta alkaen. Maksumuistutus- ja perintäkirjeistä käy selkeästi ilmi, mistä laskusta on kyse ja mihin ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä. Tavoitteenamme on, että asiakkaamme voivat sopia erääntyneen maksun hoitamisesta yhdellä yhteydenotolla, myös iltaisin ja lauantaisin. Pidempien palveluaikojen ja sähköisten palvelukanavien lisäksi Turku Energian asiakkaat saavat Lowellin asiakasneuvojilta apua ja opastusta maksuongelmien ratkaisemiseksi. Asiakaspalvelu maksumyöhästymisissä: Lowellin asiakaspalvelu yksityisasiakkaille: puh. 02 2700 300 (arkisin klo 8–20, la klo 10–15, puhelun hinta on normaali paikallis- tai kaukopuhelumaksu) Verkkopalvelu pankkitunnuksilla, chat ja muut sähköiset palvelut: www.lowell.fi/asiakkaat Lowellin ylläpitämältä maksumyöhässä.fi-sivustolta voi tarkistaa, miten perintä etenee, mitä maksuvaatimus tarkoittaa ja mitä oman myöhässä olevan sähkölaskun kanssa voi tehdä. Olen solminut sähkösopimuksen Turku Energian kanssa. Miksi toinen yhtiö laskuttaa? Expand Sähkön verkkopalvelusta laskuttaa paikallinen verkkoyhtiö. Sähkön hinta koostuu kaikkiaan kolmesta laskutettavasta elementistä eli sähköenergiasta, verkkopalvelusta ja veroista. Sähköenergian osuuden asiakas voi ostaa miltä tahansa sähköä myyvältä yhtiöltä, joka laskuttaa asiakasta sähköenergian käytöstä. Sähkön myyntihinta on avoin vapaalle kilpailulle. Sähkön kotiinkuljetus eli verkkopalvelu sen sijaan ostetaan aina oman alueen sähköyhtiöltä, joka toimii jakeluverkon haltijana toiminta-alueellaan. Tavallisesti verkkopalvelun osuuden laskuttaa paikallinen sähköyhtiö. Verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa. Edellä mainittujen lisäksi sähkölaskun loppusummaan sisältyvät valtiolle maksettavat verot (sähköverot ja arvonlisävero). Etämyyntinä tehdyn sopimuksen peruuttamisoikeus Expand Kuluttajasuojalain mukaisesti kuluttaja-asiakkailla on oikeus peruuttaa etämyyntinä (puhelimitse tai sähköisesti) tehty sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä. Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi sinun on ilmoitettava meille päätöksestä peruuttaa sopimus kirjeellä postitse, faksilla tai sähköpostilla. Ilmoitathan meille seuraavat tiedot: nimesi käyttöpaikan osoitteen puhelinnumerosi sähköpostiosoitteesi sekä maininnan, että haluat peruuttaa sopimuksesi. Voit halutessasi käyttää alla olevaa peruuttamislomaketta. Jos käytät tätä vaihtoehtoa, ilmoitamme sinulle viipymättä sähköpostitse peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Riittää, että lähetät ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä. Peruuttamisen vaikutukset Jos peruutat sopimustilauksen, sopimuksesi raukeaa, kun olemma vastaanottaneet peruuttamisilmoituksen. Jos olet pyytänyt sähköntoimituksen aloittamista ennen peruuttamisajan päättymistä tai olet ehtinyt kuluttamaan sähköä ennen peruuttamista, sinun on maksettava meille peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä toimitestusta sähköstä korvaus sopimuksen mukaisin hinnoin. Ilmoita peruutuksesta asiakaspalveluumme. Voit käyttää myös oheista tulostettavaa pdf-lomaketta. Toisen henkilön valtuuttaminen asioiden hoitamiseen Expand Jos olet itse estynyt hoitamaan sähkösopimusasioitasi, voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolestasi tekemällä valtakirjan. Saat valtakirjan tästä (pdf). Tulosta ja täytä valtakirja. Lähetä se sitten joko skannattuna sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@turkuenergia.fi tai postitse osoitteeseen: Turku Energia Sähkönmyynti Tunnus 5009184 00003 VASTAUSLÄHETYS Postimaksu maksetaan tällöin puolestasi. Korvaukset sähkönjakelun häiriöistä Expand Sähköntoimituksessa olleesta virheestä tai pitkästä sähkönjakelun keskeytyksestä on mahdollista saada korvausta. Lisätietoja aiheesta saat täältä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin voit lukea täällä. Reklamaatiotilanteet Expand Mahdollisissa reklamaatioasioissa pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Riitatilanteissa voit olla yhteydessä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan tai kuluttajariitalautakuntaan. Kaukolämmön laskutus Expand Vuoden 2014 aikana siirrymme kaukolämpömittarien etäluentaan, jonka jälkeen laskutus perustuu pääosin kuukauden todelliseen kulutukseen. Tämän jälkeen asiakkaidemme ei enää tarvitse lähettää kaukolämmön lukemailmoituksia Turku Energiaan. Osalla asiakkaistamme on jo etäluenta käytössä, mutta osalle lähetämme laskun vielä vanhan käytännön mukaan, eli kuusi arviolaskua, jotka ajoittuvat helmi-, huhti-, kesä-, elo-, syys- ja marraskuulle. Muina kuukausina lähetämme tasauslaskun, joka perustuu lähettämiinne todellisiin lukemiin. Kaukolämpömittarien luku on edelleenkin hyvä suorittaa kerran viikossa kuten ennenkin, jotta mahdolliset mittarin toimintahäiriöt huomioitaisiin aikaisessa vaiheessa. Lämmönkäyttöilmoitus tulee palauttaa postitse viimeistään jokaisen kuukauden viimeisenä päivänä. Kulutuslukemat voi ilmoittaa myös sähköisesti kirjautumalla asiointipalveluumme www.energiaonline.fi. Lämpölaskuja koskevat tiedustelut asiakaspalvelustamme. Sähkönmyynnin palveluhinnasto kuluttajille Expand Ohessa on sähkönmyynnin palveluhinnasto kuluttajille 25.5.2018 alkaen. Sähkönmyynnin palveluhinnasto kuluttajille (pdf) Sähkönmyynnin palveluhinnasto yrityksille Expand Ohessa on sähkönmyynnin palveluhinnasto yrityksille 1.12.2016 alkaen. Sähkönmyynnin palveluhinnasto yrityksille (pdf) Usein kysyttyjä kysymyksiä EnergiaOnline-palveluista Expand Mitä palveluja EnergiaOnline-palvelut minulle tarjoavat? Rekisteröidyttyäsi EnergiaOnline-palvelujen käyttäjäksi voit kirjautuneena käyttäjänä hoitaa sähkösopimuksiisi liittyviä asioita silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Tällä hetkellä käytössäsi ovat seuraavat palvelut: sähkölaskujen selailu maksuajan hakeminen laskullesi ennen eräpäivää mittarinlukeman ilmoittaminen lukema- ja käyttötietojen selailu sähkösopimusten perustietojen selailu muuttoilmoituksen tekeminen omien yhteystietojen ylläpito palaute- ja yhteydenottopyyntölomake Kuka voi rekisteröityä EnergiaOnline-käyttäjäksi? Voit rekisteröityä EnergiaOnline-palvelujen käyttäjäksi, jos sinulla on voimassa oleva sähkösopimus Turku Energian kanssa. Miten rekisteröityminen tapahtuu? Rekisteröityminen on yksinkertaista. Siirry EnergiaOnline-kirjautumissivulle ja kirjaudu tai rekisteröidy palveluun pankkitunnuksillasi. Klikkaa valikon kohtaa "Rekisteröidy". Syötä asiakasnumerosi ja käyttöpaikkanumerosi. Mikäli sinulla on useita käyttöpaikkoja voit antaa minkä tahansa käyttöpaikan käyttöpaikkanumeron. Tiedot löytyvät esim. sähkölaskultasi. Valitse salasanasi. Salasanan täytyy olla vähintää neljä merkkiä pitkä, eikä se saa sisältää erikoismerkkejä. Paina "Rekisteröidy"-painiketta. Onnistuneen rekisteröitymisen jälkeen voit kirjautua sisään palveluihin antamallasi salasanalla. Etupiiri-kanta-asiakasohjelma ja tietosuoja Expand Etupiiri-kanta-asiakasohjelma on kaikkien sähkönmyynnin ja kaukolämmön kuluttaja-asiakkaidemme käytössä automaattisesti. Edut saa käyttöönsä lataamalla Cardu-sovelluksessa olevan Etupiiri-mobiiliasiakaskortin. Cardu, tai muutkaan kolmannet osapuolet eivät saa asiakastietojamme käyttöönsä. Cardu-sovellus on verrattavissa muihin asiakasviestintämme käytössä oleviin sovelluksiin, kuten uutiskirjejärjestelmäämme, jonka kautta lähetämme asiakkaillemme sähköisiä uutiskirjeitä. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja perusteet yllä mainitussa käyttötarkoituksessa on määritelty tietosuojaselosteemme kohdassa 4. Mikäli et halua kanta-asiakasohjelmaan liittyviä viestejä, voit ilmoittaa estosta asiakaspalveluumme.