30. Valaistuskohteet
Turku oikeaan valoon
Olemme vahvasti sitä mieltä, että jos on näin upea kaupunki, sietää sen myös nähdä. Siksi olemme tuoneet ihan konkreettisesti valoa kaupunkiin jo vuosikymmenten ajan: niin perinteisten katuvalojen muodossa, mutta myös esimerkiksi Kirjastosillan, Tuomiokirkon joulukuusen ja Aurajoen valaistuksen verran, noin ainakin. Ja toki ikonisen fregattimme, Suomen Joutsenen.
Suomen Joutsen on vuonna 1902 rakennettu Ranskan valtion tukemaan rahtialussarjaan kuulunut alus, joka myytiin 1920-luvun alussa Saksaan, mistä Suomen valtio hankki sen laivaston koululaivaksi vuonna 1930. Vuonna 1991 se siirtyi valtiolta Turun kaupungin omistukseen museolaivaksi. Joka kymmenes vuosi purjelaiva menee telakalle pieneen ylläpitoon – ja tällä kertaa se sai Forum Marinumin pyynnöstä Turku Energialta uuden, arvoisensa valaistuksen.
Viisi viikkoa se kesti, mutta museolaivasta ja paikallisesta legendasta kun on kyse, täytyy kaikki tehdä viimeistä yksityiskohtaa myöden lempeästi. Korvasimme pienet valonheittimet uusilla, pitkäikäisillä LEDeillä ja huolsimme kuusi vanhaa valaisinta. Yhdeltä turkulaiselta vanhukselta toiselle.

Kiinnostaisiko siis
olla ihan turkulainen?
Tapoja on yhtä monta kuin meitä, mutta tässä yksi helpoimmasta päästä:

32. Töissä Turku Energiassa
Merkityksellisiä urapolkuja
Turku Energia työllistää Turun seudulla 340 ihmistä. Sitten on vielä hankinnat, joita tehtiin viime vuonna 240 miljoonalla eurolla, ja investoinnit, joita niitäkin kertyi yli 15
31. Sulat kadut
Pystyssäpysymisiä
Alkukeväästä maailma meni aika lailla päälaelleen. Vaikka kaikki muu on epäselvää, selvää on, että kammottavissa tilanteissa on hirveän tärkeää pitää huolta. Erityisesti toisista. Siksi me
33. Big Blue -taideteos
Kaarina koki valastuksen
Big Blue on Turku Energian julkisivuvalaistuskohteista kaikkein massiivisin. Saimme nimittäin olla mukana toteuttamassa yhdessä taiteilija Mauri Kososen kanssa entiseen Hartwallin panimorakennukseen Big Blue -nimistä julkisivutaideteosta