05.01.2016

Turku Energian Luolavuoren pellettilaitos on otettu käyttöön

Turku Energian öljyä korvaava Luolavuoren pellettilaitos on otettu käyttöön vuoden vaihteessa. Pelletin pölypoltto on uutta energiatuotannon päästöjä vähentävää tekniikkaa Suomessa. Luolavuoren laitos on Suomen suurin kyseisen tekniikan laitos. Uuden lämpökeskuksen polttoaineena käytetään kotimaista puupellettiä ja se on suunniteltu ja rakennettu suomalaisella työllä.

Turku Energian vuoden 2015 alussa käynnistynyt pellettilaitos-hanke on nyt saatu päätökseensä. Noin vuoden mittainen projekti on valmistunut ja laitos on valmis kaupalliseen käyttöön.

– Kaukolämmön vara- ja huippulaitoksena toimivaa lämpökeskusta on koekäytetty ja viritetty syksyn aikana. Nyt ajamme pellettilaitosta lämmöntarpeen mukaan kuten esimerkiksi talvipakkasilla, lämpöyksikön lämmönhankintapäällikkö Ilkka Syrjälä kertoo.

Laitoksella tuotetaan kaukolämpöverkon vara- ja huippuenergiaa 20–50 GWh:ta vuodessa riippuen talven ulkolämpötiloista. Turku Energia käyttää omia vara- ja huipputeholaitoksiaan huippukuorman aikana talvipakkasilla sekä perustuotantolaitosten vikatilanteissa vuodessa noin 100 gigawattitunnin verran. Laitoksen käyttö työllistää puolen henkilötyövuoden verran Turku Energian omaa nykyistä henkilöstöä.

Pellettilaitos vähentää raskaan öljyn käyttöä ja hiilidioksidipäästöjä merkittävästi

Turku Energia lisää uusiutuvaa energiantuotantoaan pellettikäyttöisen lämpökeskuksen myötä. Uuden lämpökeskuksen teho on 40 megawattia, ja se vähentää öljyn käyttöä Turku Energian omassa vara- ja huipputuotannossa 5 000 tonnilla eli noin puoleen nykyisestä. Laitos lisää valmistuessaan noin 2,5 prosenttiyksikköä uusiutuvien energianlähteiden määrää kaukolämmön tuotannossa ja vähentää arviolta noin 15 000 tonnin edestä hiilidioksidipäästöjä vuodessa.

– Pellettilaitoshanke lisää biopolttoaineiden käyttöä lämmöntuotannossa Turku Energian strategian mukaisesti: tavoitteemme on nostaa uusiutuvien energianlähteiden osuus 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvien energianlähteiden osuus myydyn kaukolämmön osalta on tällä hetkellä noin 30 prosenttia, kertoo lämpöyksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Suomalaista pellettiä, suunnittelua ja työtä

Lämpökeskuksen polttoaineena käytetään suomalaisen Vapon toimittamaa kotimaista puupellettiä, joka murskataan pölyksi ennen polttoa. Pelletin pölypoltto on yksi tulevaisuuden ratkaisuista, jolla pienennetään energiatuotannon päästöjä. Turku Energian laitos on Suomen suurin kyseisellä tekniikalla lämpöä tuottava laitos.

Vapon pellettitoimitukset kattavat laitoksen koko polttoainetarpeen. Pelletti toimitetaan Turkuun pääosin Vapon Turengin ja Vilppulan pellettitehtailta.

– Puupellettiä toimitetaan Luolavuoren lämpökeskukseen vara- ja huippukuorman aikana tarpeen vaatiessa. Arviolta kuljetuksia on tällaisena aikana noin 30-40 viikossa, Syrjälä sanoo.

Laitoksen rakennuttajana toimi suomalainen Renewa Oy ja perustustyön toteutti suomalainen JJ Kaivin & Kallio Oy. Pääsuunnittelijana toimi Heimo Paukkunen, Ark Paukkunen Oy:stä.
Kuvia pellettilaitoksesta löydät Turku Energian kuvapankista

Jari Kuivanen, lämpöyksikön johtaja, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Ilkka Syrjälä, lämmönhankintapäällikkö, Turku Energia
ilkka.syrjala@turkuenergia.fi

Pellettilaitos on vuoden 2015 ilmastoteko
Pellettilaitos-hanke on osa Turku Energian ilmastoystävällistä energiapakettia, joka voitti Vuoden ilmastoteko 2015 -tunnuksen. Palkinnon myönsi viidettä kertaa Energiateollisuuden Kestävän kehityksen foorumi. Turku Energian ilmastoystävällinen energiapaketti koostuu Luolavuoren pellettilaitos-hankkeen lisäksi kolmesta muusta erillisestä hankkeesta: kaksisuuntaisen kaukolämpöverkon kehittämisestä Skanssin alueelle ja osallistumisesta Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n monipolttoainevoimalaitos-hankkeeseen.

Turku Energian ympäristövastuulliseen toimintaan kuuluu kolmen vuoden välein uusittava ympäristöohjelma. Lue lisää Turku Energian ympäristöohjelmasta

Julkaistu 5.1.2016 klo 9:45

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.