13.08.2015

Turku Energian kaukolämmön energiamaksu on laskenut elokuun alusta lähtien

Turku Energia on laskenut 1.8.2015 lähtien kaukolämmön energiamaksua 1,55 €/MWh. Elokuun alusta alkaen veroton energiamaksu on 56,85 e/MWh ja verollinen 70,49 e/MWh.

Hinnanlasku perustuu pääosin hiilen maailmanmarkkinahinnan laskuun, mikä siirretään nyt suoraan kaukolämmön käyttäjille. Vuositasolla tämä merkitsee esimerkkitaloyhtiössä (kaksi seitsemän kerroksista taloa) noin 1200 € säästöä vuodessa.

Kaukolämmitys on Turun seudun yleisin lämmitysmuoto. Sitä on lähes kaikissa lähiöissä ja taajamissa. Vuoden 2012 alussa myös Kaarinan, Naantalin ja Raision kaukolämmitetyt kiinteistöt siirtyivät Turku Energian asiakkaiksi. Turun seudun asukkaista noin 200 000 asuu kaukolämmitetyssä talossa.

Turku Energia panostaa uusiutuviin energianlähteisiin

Turku Energia vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä nopealla aikataululla. Tämän vuoden joulukuussa Luolavuoressa otetaan käyttöön pellettiä polttoaineena käyttävä 40 megawattin huippu- ja varalämpölaitos, jonka myötä raskaan polttoöljyn käyttö vähenee 5 000 tonnilla eli noin puoleen nykyisestä. Vuoden 2017 lopussa valmistuu Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n monipolttoainelaitos Naantaliin, jolloin kivihiilen käyttö kaukolämmön tuotannossa vähenee merkittävästi.

Turku Energian tavoitteena on lisätä uusiutuvaa hiilidioksidivapaata energianhankintaa ja -tuotantoa. Tavoitteena on lisätä uusiutuvien energianlähteiden osuus yli 50 prosenttiin sähkön ja lämmön hankinnassa ja myynnissä vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvien energianlähteiden osuus myydyn kaukolämmön osalta on tällä hetkellä 25 prosenttia.

Jari Kuivanen, lämpöyksikön johtaja, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi