01.06.2016

Turku Energian ensimmäinen aurinkovoimala on valmistunut

Turku Energian Kupittaalle rakentama ensimmäinen aurinkovoimala on valmistunut, ja kesäkuun alusta lähtien aurinkopaneelin varanneet asiakkaat saavat varaamiensa paneelien tuottaman energian hyvityksenä laskulleen. Aurinkovoimala sijaitsee Kupittaalla Teknologiakiinteistöt Oy:n katolla. Voimalassa on yhteensä 250 paneelia.

Aurinkovoimalan paneelit on suunnattu aurinkoenergian tuottamisen kannalta optimaaliseen asentoon. Paneelien yhteenlaskettu vuosituotanto on 62 500 kWh. Yhden paneelin tuotto vastaa kerrostalokaksion kulutuksesta noin kymmentä prosenttia vuositasolla.

Kupittaan voimalan paneelit vuokrattiin loppuun pian hankkeen julkistamisen jälkeen. Uusista aurinkovoimaloista ei vielä ole tehty päätöksiä.

– Aurinkovoimala ja oman nimikkopaneelin vuokraaminen on herättänyt runsaasti kiinnostusta.  Tavoit-teenamme on kasvattaa aurinkoenergian osuutta tuotannossamme, ja tutkimmekin mahdollisuuksia uusi-en voimaloiden toteuttamiseksi. Paneelin vuokraaminen on asiakkaille ennen kaikkea ekologinen valinta ja mahdollisuus hankkia osa käyttämästään sähköstä uusiutuvana energiana. Kuukausitasolla paneelin tuottaman energian tuoma hyöty on noin yhden euron luokkaa laskulla, kertoo kuluttajamyynninpäällikkö Katri Kronström Turku Energiasta.

Nimikkopaneelin vuokraamalla asiakas saa oikeuden koko kyseisen paneelin tuotantoon. Paneelin tuotanto vähennetään asiakkaan sähkölaskulta. Nimikkoaurinkopaneelin kuukausivuokraus tarkoittaa, että asiakas saa oikeuden koko kyseisen paneelin tuotantoon. Sähkölaskulla veloitetaan kuukausivuokra ja hyvitetään paneelin tuotanto. Yhden paneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa.

Turku Energian tavoitteena on, että puolet sen myymästä sähköstä ja lämmöstä on tuotettu uusiutuvilla tai päästöttömillä energianlähteillä vuoteen 2020 mennessä.

Paneelien tuottamaa energiaa voi seurata Turku Energian verkkosivuilla. Tiedot päivittyvät vuorokauden viiveellä sivuilla. http://c5.turkuenergia.w2.d0/aurinkovoimalat/kupittaa/

Kupittaan aurinkovoimala pähkinänkuoressa:
Aurinkovoimalaan tulee yhteensä 250 paneelia.
Yksi paneeli tuottaa energiaa vuodessa 250 kWh, joka vastaa astianpesukoneen vuotuista sähkönkulutusta.
Koko voimalan vuosituotantoarvio on 62 500 kWh.
Yhden aurinkopaneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa.
Maksimimäärän eli viisi paneelia varannut pystyy kattamaan paneeleiden tuotannolla noin puolet sähkön-kulutuksestaan, mikäli asuu kerrostalokaksiossa, jossa vuosikulutus on 2 500 kWh.
Aurinkovoimalan toimittaa salolainen Areva Solar Oy, joka on ainoa Suomessa perusaurinkopaneeleita valmistava yritys

Lataa kuva Kupittaan aurinkovoimalasta.

Katri Kronström, kuluttajamyynninpäällikkö, Sähkönmyynti, Turku Energia
Katri.kronstrom(a) turkuenergia.fi