10.02.2016

Turku Energian aurinkovoimalaan lisää paneeleita

Turku Energia panostaa uusiutuvaan energiaan. Kevään 2016 aikana Kupittaalle nousee aurinkovoimala, josta voi vuokrata oman aurinkopaneelin. Turku Energia kasvattaa aurinkovoimalan kapasiteettia 80 lisäpaneelilla, joita voi vuokrata 11.2. alkaen. Yhteensä 250 paneelin aurinkovoimalan toimittaa salolainen Areva Solar Oy.

Kupittaalla sijaitsevan Teknologiakiinteistöt-yrityksen katolle rakennettavan aurinkovoimalan ensimmäiset 170 paneelia vuokrattiin viime syksynä vajaassa viikossa. Turku Energia kasvattaakin nyt aurinkovoimalan kapasiteettia 80 lisäpaneelilla ja antaa ne vuokralle 11.2. alkaen.
– Aurinkopaneelit menivät vuokralle nopeammin kuin uskalsimme toivoa, kertoo Turku Energian kuluttajamyynnin päällikkö Katri Kronström.

Turku Energian tavoitteena on hankkia ja tuottaa puolet myydystä sähköstä ja lämmöstä uusiutuvalla energialla vuoteen 2020 mennessä. Nimikkopaneelin vuokraamalla jokainen voi osallistua ympäristöystävälliseen sähköntuotantoon sekä sen lisäämiseen Suomessa.
– Kun vuokraa oman paneelin, Suomessa tuotetun aurinkoenergian määrä kasvaa nimikkopaneelin tuotannon verran. Aurinkosähkön tuotantokustannukset laskevat vuosi vuodelta, joten kyse on mielenkiintoisesta tulevaisuuden vaihtoehdosta, Kronström sanoo.

Paneelin tuotanto hyvitetään sähkölaskulla

Nimikkoaurinkopaneelin kuukausivuokraus tarkoittaa, että asiakas saa oikeuden koko kyseisen paneelin tuotantoon. Sähkölaskulla veloitetaan kuukausivuokra ja hyvitetään paneelin tuotanto. Yhden paneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa. Asiakas voi maksimissaan vuokrata viisi aurinkopaneelia.

– Jos kuluttaja ajattelee vain euroja, vuokraus ei kannata. Yksi paneeli tuottaa energiaa vuodessa 250 kWh, joka vastaa astianpesukoneen vuotuista sähkönkulutusta. Ensimmäisien paneelien suuri menekki kertoi kuitenkin sen, että moni haluaa tukea uusiutuvaa energiantuotantoa ekologisilla valinnoillaan. Jokainen vuokrattu paneeli on pois hiilellä tuotetusta sähköstä, Kronström sanoo.

Voimala nousee paikallisin voimin

Aurinkovoimalan toimittaa salolainen Areva Solar Oy, joka on ainoa Suomessa perusaurinkopaneeleita valmistava yritys. Areva Solarin toimitusjohtaja Anu Areva uskoo, että aurinkovoimaloiden määrä Suomessa tulee lisääntymään merkittäväsi jo tämän vuoden aikana.
– Paneelit tehdään ja kasataan Salossa. Paneeleidemme pii-kennot tulevat Aasiasta, mutta muuten komponentit ovat pääosin Suomesta tai EU-alueelta. Kupittaan aurinkovoimalan rakentaminen on meille merkittävä projekti, johon lähdemme erittäin positiivisella mielellä.

– Pyrimme toimittajan valinnassa ekologisuuteen ja samalla tuemme varsinaissuomalaista yrittäjyyttä. Nyt paneelin matka käyttöpaikalle on lyhyt ja tuotanto sekä valmistusprosessi vähäpäästöisiä, Kronström sanoo.

Kronströmin mukaan Turku Energia rakentaa voimaloita lisää joustavasti tarpeen mukaan.
– Vaikka kasvatamme nyt aurinkovoimalan kapasiteettia, emme kuitenkaan kilpaile Suomen suurimman aurinkovoimalan tittelistä. Uuden voimalan perustamista pohditaan kuluttajien kysynnän mukaan, Kronström kiteyttää.

Kupittaan aurinkovoimala pähkinänkuoressa:

Aurinkovoimalaan tulee yhteensä 250 paneelia.
Koko voimalan vuosituotantoarvio on 62 500 kWh.
Yhden aurinkopaneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa.
Maksimimäärän eli viisi paneelia varannut pystyy kattamaan paneeleiden tuotannolla noin puolet sähkön-kulutuksestaan, mikäli asuu kerrostalokaksiossa, jossa vuosikulutus on 2 500 kWh.

Oman paneelin voi vuokrata osoitteesta: www.turkuenergia.fi/aurinkovoimalat/kupittaa

Katri Kronstöm, kuluttajamyynnin päällikkö, Turku Energia
katri.kronstrom@turkuenergia.fi

Anu Areva, toimitusjohtaja, Areva Solar Oy
anu.areva@arevasolar.fi

Areva Solar Oy on Salossa toimiva ympäristöystävällisen aurinkoenergian asiantuntija. SaloSolar Oy on ensimmäinen suomalainen perusaurinkopaneeleita tuottava tehdas. Tehtaalla tuotetaan suomalaisia aurinkopaneeleita hintaan, joka on kilpailukykyinen myös aasialaispaneelien kanssa. Areva Solar Oy toimii SaloSolar Oy:n myyntiyhtiönä.
www.arevasolar.fi

Julkaistu 10.2.2016 klo 8:40

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.