07.01.2016

Turku Energialla sähkön- ja lämmönkulutus tänään kaikkien aikojen huippulukemissa

Turku Energialla mitattiin tänään 7.1. aamupäivällä huippulukemat sekä sähkön- että lämmönkulutuksessa: tuntikeskitehoksi mitattiin sähköntarpeen osalta 302 megawattia ja kaukolämmön osalta 820 megawattia. Edellinen kerran 25 astetta pakkasta Turussa oli vuonna 2007 ja sitä ennen vuonna 2003.

Sähköntarve Turku Energia Sähköverkot Oy:n verkkoalueella kasvoi uuteen huippulukemaan tänään kello 9-10 välisenä aikana. Sähköntarpeen tuntikeskitehoksi mitattiin 302 megawattia. Edellinen huippu alueella oli saavutettu tammikuussa vuonna 2014, jolloin tuntikeskiteho nousi 291 megawattiin.

Myös kaukolämmön tuotannon huipputeho mitattiin tänään aamupäivällä: ennätyslukemat nousivat tuntikeskiteholtaan 820 megawattiin.

– Vastaavia tehoja ei Turku Energialla ole ennen mitattu, sillä aikaisempien talvien huipputeho on ollut noin 100 megawattia pienempi. Tuotannossa ovat tänään kaikki Turun Seudun Energiantuotannon tuotantoyksiköt, muu ulkopuolinen hankinta sekä valtaosa Turku Energia vara- ja huippukattiloista, Turku Energian lämmönhankintapäällikkö Ilkka Syrjälä kertoo.

Naantalin, Raision ja Kaarinan kaupunkien kaukolämpöasiakkaiden siirtyminen Turku Energian asiakkaiksi vuoden 2012 alusta nosti kaukolämmön tehontarvetta noin 20 prosenttia. Sähkön kokonaiskulutukseen on vuositasolla laskettuna vaikuttanut muun muassa erilaiset energiansäästötoimet.

– Kaikkein kylmimpinä aikoina esimerkiksi lämpöpumpputekniikan hyödyt kuitenkin pienenevät ja kun lisälämmittimiä otetaan käyttöön, sähkötehon tarve jatkaa kasvuaan, Turku Energia Sähköverkot Oy:n käyttöpäällikkö Harri Salminen sanoo.

Tänään julkaistun Fingridin tiedotteen mukaan myös valtakunnan uusi huippukulutus saavutettiin tänään kello 8-9 välisenä aikana. Tehontarve oli noin 14 900 megawattia, josta 4 200 megawattia katettiin tuonnilla Ruotsista, Venäjältä ja Virosta. Sähkönkulutuksen arvioidaan pysyvän korkeana myös perjantaina. Suomen sähkönkulutuksen aiempi ennätys oli samalla 14 900 megawatin tasolla vuonna 2011.

Ilkka Syrjälä, lämmönhankintapäällikkö, Turku Energia
ilkka.syrjala@turkuenergia.fi

Harri Salminen, käyttöpäällikkö, Turku Energia Sähköverkot Oy
harri.salminen@turkuenergia.fi

Julkaistu 7.1.2016 klo 15:00

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.