16.11.2015

Sähkömarkkinalaki velvoittaa panostamaan sähkönjakelun toimitusvarmuuteen:
Turku Energia Sähköverkot Oy:n siirtohinnat nousevat 1.1.2016 alkaen

Turku Energia Sähköverkot Oy:n sähkönsiirtohintoja korotetaan 1.1.2016 alkaen keskimäärin 9,5 prosenttia. Sähkönjakelusta perittävillä maksuilla rahoitetaan muun muassa verkon investoinnit sekä kunnossapito. Sähkömarkkinalain* vaatimien velvoitteiden toteuttaminen parantaa sähkönjakelun toimitusvarmuutta nykyisestään ja vähentää sähkökatkoja.

Sähkömarkkinalaki edellyttää lisäinvestointeja sähkönjakelun toimitusvarmuuteen. Toimitusvarmuuden parantaminen ei ole mahdollista ilman, että siirtohintoja nostetaan: lain toimitusvarmuustavoitteet edellyttävät merkittäviä investointeja jakeluverkkoon.

– Teemme investointeja automaation lisäämiseksi ja ilmajohtojen korvaamiseksi maakaapeliverkolla. Lisäksi panostamme ilmajohtoalueilla reunametsien hoitoon ja raivaamiseen. Näillä toimenpiteillä varmistamme turkulaisille tasalaatuisen ja mahdollisimman häiriöttömän sähkönjakelun myös jatkossa. Sähköverkkojen tulee täyttää sähkömarkkinalain vaatima toimitusvarmuusvelvoite vuoden 2028 loppuun mennessä, Turku Energia Sähköverkot Oy:n toimitusjohtaja Vesa Vaskikari kertoo.

Ylihinnoittelu ei mahdollista: Energiavirasto valvoo hinnoittelun kohtuullisuutta

Sähköverkkotoiminta on tiukasti säänneltyä ja siten ylihinnoittelu ei ole mahdollista. Sähköverkonhaltijan hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto. Vuoden alusta (1.1.2016) alkavan neljännen valvontajakson myötä voimaan astuvat Energiaviraston uudet valvontamenetelmät, jotka mahdollistavat verkko-omaisuudesta saatavan kohtuullisen tuoton kasvattamisen nykyisestään ja siirtohintojen korottamisen.

Turkulaisten sähkönjakelu yksi Suomen edullisimmista

Hinnankorotusten vaikutukset turkulaisille vaihtelevat eri asunto- ja lämmitysmuotojen kesken (kts. taulukko alla). Kerrostalohuoneistossa, jossa sähköä käytetään 2 000 kWh:ta vuodessa, sähkönsiirron hinta nousee 14 euroa vuodessa. Vastaavasti sähkölämmitteisessä pientalossa, jossa sähkönkulutus on 18 000 kWh:ta, nousee hinta 43,20 euroa vuodessa. Korotukset kohdistetaan hintarakenteen kiinteään osaan: korotukset tehdään pääsääntöisesti perus- ja tehomaksuihin.

Turku Energia Sähköverkot Oy on ollut ja sen arvioidaan edelleen olevan hinnankorotuksista huolimatta yksi edullisimmista verkkoyhtiöistä Suomessa. Energiaviraston vuoden 2015 tammikuussa tekemän vertailun perusteella turkulaisten sähkönjakelun hinta muihin Suomen kaupunkeihin verrattuna esimerkkikerrostalossa, jossa vuosikulutus on 2 000 kWh:ta (tyyppikäyttäjä K1 kts. taulukko ohessa) on viidenneksi edullisin. Pien- ja rivitalossa, jossa vuosikulutus on 5 000 kWh:ta (tyyppikäyttäjä K2), on hinta toiseksi edullisin samoin kuin omakotitalossa, jossa on sähkölämmitys ja vuosikulutus 18 000 kWh:ta (tyyppikäyttäjä L1).

*Sähkömarkkinalaki 51§: ”Jakeluverkko on suunniteltava ja rakennettava, ja sitä on ylläpidettävä siten, että […]
– jakeluverkon vioittuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta asemakaava-alueella verkon käyttäjälle yli 6 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä;
– jakeluverkon vioittuminen myrskyn tai lumikuorman seurauksena ei aiheuta muulla […] alueella verkon käyttäjälle yli 36 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä.

Vaikutukset tyyppikäyttäjittäin, €/vuosi

K1

K2

L1