01.09.2014

Turku Energia Sähköverkot laskee sähkön siirtotuotteiden hintoja

Turku Energia Sähköverkot Oy:n sähkön siirtotuotteiden hinnat laskevat 1.10.2014 alkaen noin seitsemän prosenttia. Hinnan alennus liittyy nykyiseen alhaiseen korkotasoon sekä Energiaviraston asettamaan kohtuullisen tuoton rajaan. Alennus kohdistuu pääosin tuotteiden energiamaksuun. Sähkönjakelusta perittäviä maksuja käytetään sähköverkon ylläpitoon, operointiin, kunnossapitoon ja uusiin investointeihin. Sähköverkkoyhtiöiden hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

– Verkkoyhtiöiden kohtuullinen tuotto määräytyy Energiaviraston määrittelemän valvontamallin mukaisesti. Mallissa on keskeisessä asemassa reaalinen riskitön korkokanta, jonka taso on tällä hetkellä poikkeuksellisen alhainen. Alennuksen vaikutus laskulla on keskimäärin seitsemän prosenttia sähkönkäytöstä ja verkkosopimuksesta riippuen, sanoo toimitusjohtaja Vesa Vaskikari Turku Energia Sähköverkot Oy:stä.

Esimerkkejä alennuksen vaikutuksesta kuluttaja-asiakkaalle:

• Kerrostaloasukas, jonka vuosikulutus on 2000 kWh, säästö on noin 6 euroa vuodessa
  • Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuva, vuosikulutus on noin 18 000 kWh, säästö on noin 38 euroa vuodessa.

Julkaistu 1.9.2014 klo 9.00