19.08.2015

Turku Energia panostaa uusiutuvaan energiaan:

Kupittaan aurinkovoimalasta voi vuokrata oman aurinkopaneelin

Turku Energia panostaa jälleen uusiutuvaan energiaan. Kevään 2016 aikana Kupittaalle nousee aurinkovoimala, josta voi vuokrata oman aurinkopaneelin. Nimikkopaneelin vuokraamalla jokainen voi osallistua ympäristöystävälliseen sähköntuotantoon sekä sen lisäämiseen Suomessa. Oman paneelin voi varata tästä päivästä 19.8. alkaen.

Kupittaalla sijaitsevan Teknologiakiinteistöt-yrityksen katolle rakennetaan Turku Energian uusi aurinkovoimala, johon asennetaan aluksi 170 paneelia. Paneelit otetaan käyttöön ensi keväänä, mutta niitä voi varata jo 19.8. lähtien.

– Nimikkopaneelin vuokraamalla voit aidosti vaikuttaa uusiutuvan energian lisäämiseen Suomessa. Kun vuokraat oman paneelin, Suomessa tuotetun aurinkoenergian määrä kasvaa täsmälleen nimikkopaneelin tuotannon verran, kertoo Turku Energian sähkönmyynnin johtaja Ville Pentti.

Turku Energian tavoitteena on hankkia ja tuottaa puolet myydystä sähköstä ja lämmöstä uusiutuvalla energialla vuoteen 2020 mennessä.

– Aurinkovoimalan rakentaminen on yksi keino strategisen tavoitteemme saavuttamiseksi. Aurinkosähkön tuotantokustannukset laskevat vuosi vuodelta, joten kyse on mielenkiintoisesta tulevaisuuden vaihtoehdosta, Pentti kertoo.

Lisää voimaloita tarpeen mukaan

Aurinkopaneelien vuokraus on ollut aiemmin mahdollista pääkaupunkiseudulla, jonne paikallinen energiayhtiö on rakentanut kaksi aurinkovoimalaa. Nyt samaan on mahdollisuus myös Turussa.

Katolle asennetaan aluksi 170 aurinkopaneelia ja niiden määrää voidaan lisätä tarvittaessa. Asiakas voi maksimissaan vuokrata viisi aurinkopaneelia.

– Emme kilpaile Suomen suurimman aurinkovoimalan tittelistä, vaan rakennamme voimaloita lisää joustavasti tarpeen mukaan, Pentti sanoo.

Nimikkopaneelin vuokraus on hyvä vaihtoehto esimerkiksi kerrostalo- ja omakotiasukkaille, joilla ei ole mahdollisuutta investoida omaan aurinkopaneelilaitteistoon.

Aurinkopaneelin tuotanto hyvitetään sähkölaskulla

Nimikkoaurinkopaneelin kuukausivuokraus tarkoittaa, että asiakas saa oikeuden koko kyseisen paneelin tuotantoon. Sähkölaskulla veloitetaan kuukausivuokra ja hyvitetään paneelin tuotanto. Yhden paneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa.

– Jos kuluttaja ajattelee vain euroja, vuokraus ei kannata. Me uskomme, että on kuitenkin paljon asiakkaita, jotka haluavat ekologisilla valinnoillaan tukea uusiutuvaa energiantuotantoa. Jokainen vuokrattu paneeli on pois hiilellä tuotetusta sähköstä, Ville Pentti sanoo.

Yhden paneelin tuotto vastaa kerrostalokaksion kulutuksesta noin 10 prosenttia

Aurinkopaneelit asennetaan korkean rakennuksen tasakatolle. Ne suunnataan sellaiseen asentoon, jossa ne saavat parhaiten talteen aurinkoenergiaa. Aurinkopaneelien yhteenlaskettu, arvioitu vuosituotanto on 35 000 kWh.

– Yhden paneelin tuotto vastaa kerrostalokaksion kulutuksesta noin kymmentä prosenttia, Ville Pentti kiteyttää.

Kupittaan aurinkovoimalan pähkinänkuoressa:

• Aluksi rakennetaan 170 aurinkopaneelia Kupittaalle
  • Aurinkopaneelien yhteenlaskettu, arvioitu vuosituotanto 35 000 kWh
  • Yhden aurinkopaneelin kuukausivuokra on 4,30 euroa
  • Yksi asiakas voi vuokrata maksimissaan viisi aurinkopaneelia

Oman paneelin voi vuokrata 19.8. klo 14 lähtien osoitteesta: http://c5.turkuenergia.w2.d0/aurinkovoimalat/kupittaa

Ville Pentti, sähkönmyyntiyksikön johtaja, puh. 050 5573 219, ville.pentti@turkuenergia.fi

Turku Energian ympäristövastuulliseen toimintaan kuuluu kolmen vuoden välein uusittava ympäristöohjelma. Lue lisää Turku Energian ympäristöohjelmasta.

julkaistu 19.8.2015