18.02.2016

Turku Energia lähtee mukaan haastamaan opiskelijoita parhaista ideoista

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö aloittavat yhteistyön uuden innovaatiokilpailun puitteissa. Tavoitteena on haastaa opiskelijat pohtimaan uusia innovaatioita energiankäyttöön omassa asuinympäristössään. Kilpailu käynnistyy tänään 18.2. ja voittajat valitaan marraskuun lopussa.

TurkuLab Challenge on innovaatiokilpailu, jossa opiskelijat pääsevät ideoimaan ja kehittämään opiskelijoiden elämää hyödyttäviä ratkaisuja. Turku Energian kehityspäällikkö Antto Kullan mukaan opiskelijoiden sekä asumispalveluja tarjoavan TYS:n kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena voidaan luoda aivan uusia toimintatapoja energialiiketoimintaan.

– Haluamme lähteä haastamaan opiskelijoita pohtimaan uusia ajattelumalleja energiankäytön seurantaan kotiympäristössä. Kehitystyön lähtökohtana on TYY:n opiskelijoiden oma asumisympäristö, ja tavoitteena on soveltaa syntyneitä innovaatioita jatkossa laajemminkin.

TurkuLabiin voi osallistua monella tavalla: kehittämällä liiketoiminnallisesti toteuttamiskelpoisia innovaatioita yhden tai useamman hengen opiskelijatiimeissä tai olemalla mukana kannustamassa kavereita. Turku Energian asiantuntijat toimivat yritysvalmentajina kilpailijoille, jotka voivat saada jo kilpailun aikana tukea oman ideansa kehittämiseksi eteenpäin. Kilpailuun voi ottaa osaa verkkosivuilla, tapahtumissa, sosiaalisessa mediassa ja asuntokohteissa.

TurkuLab Challenge starttaa kaikille avoimilla avajaisjuhlilla 18. helmikuuta klo 18 SparkUp Turun tiloissa (Tykistökatu 4). Kilpailu jatkuu syksyllä viidessä osakilpailussa. Finaaliin valitaan 20 opiskelijaa ja kilpailu huipentuu palkintojenjakoon 30. marraskuuta. Kilpailun palkintojen yhteisarvo on yli 20000 euroa ja pääpalkinto on 7000 euroa.

Muut TurkuLab Challengen yhteistyökumppanit ovat TYS, Talokeskus, Legioona, OP Turun seutu, Sonera, Haltu, Boost Turku, Turku AMK, Unica sekä Innovaatiomestarit.

Lisää tietoa kilpailusta: www.turkulab.fi

Kehityspäällikkö Antto Kulla, Turku Energia, antto.kulla@turkuenergia.fi, p. 02 2628 257

Turun Ylioppilaskyläsäätiö on kaupungin konserniin kuuluva asumispalveluja tarjoava säätiö. Se tarjoaa asuntoja yli 6500 opiskelijalle. Niistä kansainvälisiä tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita on noin 1 500. Suurin osa TYSsin asunnoista on yksiöitä ja ne sijaitsevat Ylioppilaskylän lisäksi viidessätoista eri kohteessa ympäri kaupunkia. www.tys.fi

Julkaistu 18.2.2016 klo 13:15

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.