05.10.2015

Turku Energia kehittää aktiivisesti sähköistä liikennettä Turun seudulla

Turku Energian sähköisen liikenteen latausasemaverkosto on laajentunut jälleen. Nyt alkusyksystä testatut ja käyttöönotetut uudet asemat löytyvät Paimion Tammisillan ABC-aseman yhteydestä sekä keskustasta Hämeenkadulta. Uudet asemat nostavat Turku Energian latausasemien määrän Turun seudulla jo neljään. Turku Energian latausasemat ovat osa valtakunnallista Virtapiste-verkostoa, jonka toimialue laajenee nyt myös Suomen ulkopuolelle sen liityttyä 14 Euroopan maata kattavaan sähköautojen Intercharge-latausverkostoon.

Turku Energian tavoitteena on laajentaa sähköisen liikenteen verkostoaan entisestään Turun seudulla ja kartoitusta uusien latausasemien pystyttämiseksi tehdään jatkuvasti. Sähköisen liikenteen verkoston laajentaminen on osa Turku Energian ympäristövastuullista toimintaa.

Paimion ja Hämeenkatu 8:n latausasemilla on kummassakin kaksi keskinopeaa latauspistettä (latausaika noin 3–8 tuntia automerkistä riippuen). Latauspisteet ovat yhteensopivia eri automerkkien latauspistokkeiden kanssa. Latausasemien sähkö on tuotettu tuulivoimalla. Lataaminen asemilla hinnoitellaan kilowattitunti-perusteisesti.

Turku Energian latausasemia käytetään aktiivisesti päivittäin. Sähköautoilijat ry:n puheenjohtajan Kari Kallosen mukaan latausasemien tarve kasvaa, kun sähköautot yleistyvät.

– Sähköautoilun yleistyminen vaatii kattavaa latausverkostoa. Vain tätä kautta sähköautoilu voi aidosti korvata nykymuotoista liikkuvuutta. On erittäin hienoa, että Turun Energia satsaa markkinaehtoisesti latausasemiin ja lisää usealle sähköautoilijalle vaihtoehtoisia matkareittejä – tämä antaa varmuutta paikalliselle sähköautoliikenteelle.

Myös turkulaiset ovat huomanneet latausasemien ilmestymisen katukuvaan ja aihe on herättänyt vilkasta keskustelua mm. sosiaalisessa mediassa Sähköautoilijat ry:n Sähköautot – Nyt! – Facebook-ryhmässä.

Turku Energian latausasemat osaksi Euroopan laajuista Intercharge-latausverkostoa

Turku Energia tuo aktiivisesti sähköiseen liikenteeseen liittyviä yhteistyöverkostoja Turun seudulle yhdessä Virtapisteen kanssa. Virtapiste-latausverkostoa operoivan Liikennevirta Oy ja Intercharger-latausverkostoa operoivan Hubject GmbH:n solmiman ns. eRoaming-sopimuksen myötä suomalaiset Virtapiste-asiakkaat voivat ladata sähköautonsa Intercharge-latausasemilla kautta Euroopan omilla Virtapiste-tunnisteilla, eli älypuhelinsovelluksen tai Virtapiste-kortin avulla.

– Yhteistyön myötä myös turkulaiset sähköautoilijat voivat hyödyntää Virta.-älypuhelinsovelluksen ominaisuuksia koko Inter-charge-verkoston alueella: sillä voi hakea latauspisteitä, navigoida niille ja maksaa lataus. Vastaavasti myös eurooppalaiset verkoston asiakkaat voivat ladata autonsa Turku Energian sekä muissa suomalaisissa Virtapisteen latausasemilla. Kehityskulussa on samanlaisia piirteitä kuin matkapuhelinoperaattorien kehityspolun alkuvaiheissa, kehityspäällikkö Antto Kulla kertoo.

Turku Energia on myös jälleen mukana Energiansäästöviikolla erilaisin tapahtuminen ja tempauksin. Turku Energia järjestää sähköautoista kiinnostuneille oman tapahtumansa keskiviikkona 7.10. klo 15-18. Hämeenkatu 8:n latauspisteessä voi tutustua sähköautoiluun ja sähköauton lataukseen. Lisää tietoa Energiansäästöviikon ohjelmasta: www.turkuenergia.fi

Turku Energian latauspalveluiden hinnat sekä lisää tietoa sähköajoneuvojen latauspalveluista löytyvät täältä.

Lisää tietoa sähköautoilusta sekä rekisteröityminen Virtapisteen latauspalvelun käyttäjäksi osoitteessa www.virta.fi

Kaikki Suomen latausasemat kokoavan listan ja kartan löydät täältä.