03.12.2013

Oskari aiheutti katkoja Turku Energian jakeluverkossa

Viikonloppuna riehunut Oskari-myrsky aiheutti Turku Energian jakeluverkossa parin viikon takaista Eino-myrskyä enemmän sähkökatkoja. Myrskyn aiheuttamat häiriöt koskettivat yhteensä noin 2000 Turku Energia Sähköverkot Oy:n asiakasta.

Sunnuntaina 1.12. hieman ennen puoltapäivää sähköt katkesivat Hirvensalon pohjoisrannalta Lauttarannasta ja Pikisaaresta. Häiriön alueella oli noin 160 asiakasta. Pääosalle asiakkaista sähköt saatiin palautettua jo puolessa tunnissa. Pisimpään sähköt olivat poikki 50 taloudella, joille sähköt saatiin takaisin klo 15.20 mennessä.

Illan mittaan tuuli yltyi ja seuraava vika vaikutti Hirvensalon ja Satavan alueilla. Häiriö alkoi klo 20:44 ja sen vaikutusalueella oli noin 1100 asiakasta. Hirvensalon alueelle sähköt kytkettiin takaisin kuudessa minuutissa etäohjauksilla. Satavan eteläosaan sähköt palasivat noin kello 21:45 aikaan. Kivelänperän alueella 40 asiakkaalla sähkökatko kesti noin kello yhteentoista saakka illalla. Vian aiheutti pylväsmuuntamon päälle kaatunut puu.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä myrsky aiheutti katkon Halisten, Ravattulan, Orikedon ja Metsämäen alueella. Katkon aiheutti Topinojan kaatopaikan lähistöllä johdolle kaatunut iso puu. Vian vaikutusalueella oli noin 750 asiakasta, joista 700:lle sähköt palautettiin alle puolessa tunnissa. Kymmenkunta asiakasta oli ilman sähköjä kello 4:14 saakka.

Turku Energia oli varautunut myrskyyn henkilöstöresursseja lisäämällä.