22.04.2016

Naantalin uusi monipolttoainevoimalaitos saavutti harjakorkeuden

Turku Energia on mukana Naantalin uuden monipolttoainevoimalaitoksen rakentamisessa osakkuusyhtiönsä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n kautta. Uuden monipolttoainevoimalaitoksen harjannostajaisia vietettiin Naantalissa 22. huhtikuuta 2016. Allianssimallilla rakennettava CHP-voimalaitos korvaa osittain Naantalin vanhan noin 50 vuotta käytössä olleen hiilivoimalaitoksen. Sähköä ja lämpöä tuottavan uuden voimalaitoksen keskeisiä tavoitteita on lisätä uusiutuvan energian käyttöä. Uuden voimalaitoksen investointikustannus on 260 miljoonaa euroa. TSE:n suurimmat omistajat ovat Turku Energian lisäksi Fortum sekä lisäksi paikallisina omistajina myös Raision, Kaarinan ja Naantalin kaupungit.

Rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa: muun muassa turbiinilaitoksen ja yhteisten laitteiden rakennusten katto- ja seinäelementit on lähes kokonaan asennettu ja harjakorkeus saavutettu. Töitä tehdään jo kaikissa kerroksissa päivittäisellä noin 170 henkilön työvahvuudella. Rakennustöistä vastaa allianssiryhmittymä POLTE, johon kuuluu TSE:n lisäksi A-Insinöörit, Insinööritoimisto AX-LVI ja YIT. Hankkeen toteutusvaihe päättyy voimalaitoksen valmistumiseen vuonna 2017, mistä jatkuu takuuvaihe vuoteen 2019 saakka. Hanke on Suomen ensimmäinen allianssimallilla toteutettu teollisuuden rakennushanke.

Naantalin harjannostajaisissa puheenvuoron käyttivät toimitusjohtaja Risto Vaittinen Turku Energiasta sekä POLTE-allianssiryhmittymän puolesta liiketoimintaryhmän johtaja Jouni Forsman YIT:ltä. Kaikkiaan tilaisuuteen osallistui yli 200 tilaajan ja allianssiryhmittymän sidosryhmää ja työntekijää.

Ympäristöystävällistä tekniikkaa

Uusi monipolttoainevoimalaitos tuo alan viimeisintä, ympäristöystävällistä tekniikkaa Naantaliin ja sitä kautta Turun seudulle. Uuden voimalaitoksen keskeisiä tavoitteita on lisätä uusiutuvan energian käyttöä. Uudessa monipolttoainevoimalaitoksessa voidaan käyttää biopolttoaineita, turvetta, kivihiiltä ja hyvälaatuista kierrätyspolttoainetta. Biopolttoaineen osuus tulee olemaan käynnistysvaiheessa 40 prosenttia ja tavoitteena on nostaa se myöhemmin 60-70 prosenttiin. Biopolttoaineena on tarkoitus käyttää pääosin paikallista metsähaketta, joka kerätään ja kuljetetaan 100-150 kilometrin säteeltä laitoksesta.

Merkittävä vaikutus Turun alueelle

Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tehtävänä on huolehtia Turun alueen perusenergian tuotannosta taloudellisesti ja tehokkaasti monipuolisella tuotantokapasiteetilla. Uusi laitos rakennetaan ennen kaikkea Turun seudun tarpeisiin ja sen vaikutus Turun alueelle on merkittävä.

– Voimalaitoksen sähköteho on 142 megawattia, lämpöteho 200 megawattia ja höyryteho 50 megawattia, sen on tarkoitus tuottaa sähköä vuodessa 900 gigawattituntia ja lämpöä vuodessa 1600 gigawattituntia. Voimalaitoksen on tarkoitus tuottaa noin kaksi kolmasosaa Turun seudun kaukolämmöstä ja 70–80 prosenttia teollisuuden prosessihöyrystä, Turku Energian toimitusjohtaja Risto Vaittinen kertoo.

Työntekijöiden määrä lisääntyy jatkuvasti saavuttaen 600 henkilön huippunsa ensi vuoden syksyllä. Laitoksen valmistuttua biopolttoaineen kotimainen hankinta luo välillisesti arviolta 250 uutta pysyvää työpaikkaa.

Turku Energia panostaa uusiutuvaan energiaan

Turku Energia on panostanut uusiutuvaan energiaan Turussa jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Yhtiön ympäristöohjelman tavoitteena on alusta alkaen ollut ympäristövaikutusten vähentäminen sähkön ja lämmön tuottamisessa, hankkimisessa ja siirrossa. Jo nyt kolmanneksen Turun alueen energiasta tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä ja tavoite on nostaa määrä 50 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

– Tähän tavoitteeseen tulemme pääsemään realistisen ja toteutettavissa olevan investointiohjelman avulla, johon myös Naantalin monipolttoainevoimalaitoshanke sisältyy. Turku Energia investoi vuosina 2016 – 2020 päästöttömään energiaan lähes 100 miljoonaa euroa. Yhteistyökumppaneiden kanssa investoinnit nousevat jo noin 300 miljoonaan. Kaikki investoinnit toteutetaan kestävällä tavalla ilman tukia, Vaittinen kertoo.

Turku Energian ilmastohankkeet ovat saaneet huomiota muun muassa viime vuoden keväällä, kun yhtiö sai Vuoden ilmastoteko 2015 -tunnustuksen. Myös Naantalin laitoshanke kuului voittoisaan ilmastoystävälliseen energiapakettiin kahden muun hankkeen lisäksi. Lisäksi Pariisissa järjestettiin viime vuoden joulukuun alussa ilmastokokous, jossa solmittiin uusi maailmanlaajuinen ilmastosopimus.

– Turku Energia, Turun kaupunki ja Sitra esittelivät Pariisin kokouksen yhteydessä järjestetyssä seminaarissa Turun hiilineutraalisuustavoitetta ja osana sitä energiajärjestelmän uudistamishanketta. Turun suunnitelmista kiinnostusta herätti muun muassa sähkön ja lämmön yhteistuotanto, joka tulee ottamaan suuria harppauksia eteenpäin Naantalin laitoksen valmistuttua, Vaittinen kiteyttää.