04.01.2016

Myllyahteen sähköaseman saneeraus aiheuttaa liikennejärjestelyjä Myllytunnelisissa tammi-helmikuussa

Turun suurimman sähköaseman* modernisointi kaupungin ydinkeskustassa on edennyt aikataulussa. Modernisoinnissa Turku Energia Sähköverkot Oy:n Myllyahteen sähköaseman ilmaeristeinen 110 kV-kojeisto korvataan uudella kaasueristeisellä. Asennustyöt Myllyahteessa alkavat 4.1.2016. Tämä aiheuttaa liikennejärjestelyjä Myllytunnelissa tammi-helmikuun kuluessa.

Myllyahteen asema sijaitsee Myllytunnelin luolastossa ja on sekä huipputeholla että vuositason energia-määrällä mitattuna Turun suurin. Syksyllä 2015 käynnistynyt saneerausprojekti on edennyt asennustyö-vaiheeseen, jotka alkavat 4.1.2016 vanhan 110 kV-avokojeiston purkamisella. Uusi asema otetaan käyttöön keväällä 2016.

Saneerausprojektiin liittyvien kuljetuksien vuoksi Myllytunnelin ajoneuvokaistoja otetaan väliaikaisesti työ-maan käyttöön. Työmaakäytössä on maksimissaan kaksi kaistaa kerrallaan. Noin 30 minuutin pituiset katkot kaistojen käytössä ajoittuvat arkipäiville klo 9-15 välille ja klo 18 jälkeen. Liikennejärjestelyjen kesto pyritään minimoimaan ja ajonneuvoliikenteelle varataan aina vähintään yksi kaista käyttöön. Myös kevyen liikenteen väylän käyttäjien tulee varautua muutamien minuuttien viivästyksiin.

– Liikennejärjestelyt saattavat hidastaa liikennettä ja aiheuttaa ruuhkautumista varsinaisten ruuhka-aikojen ulkopuolella. Työstä aiheutuvat häiriöt pyritään minimoimaan, ja pahoittelemme sen mahdollisesti aiheuttamaa haittaa, Turku Energia Sähköverkot Oy:n rakennuttamispäällikkö Jukka Suopajärvi sanoo.

Merkittävä panostus sähkönjakelun toimitusvarmuuteen Turun keskustan alueella

Turku Energia Sähköverkot panostaa vuosittain merkittävästi sähköverkoston kunnossapitoon, uusimiseen ja kehittämiseen. Myllyahteen sähköaseman kojeiston uusiminen on keskustan sähkönjakelun laadun ja toimitusvarmuuden näkökulmasta merkittävä investointi.

– Uusittu Myllyahteen sähköasema kattaa noin puolet Turun keskustan sähköasiakkaiden sähköntarpeesta Aurajoen molemmin puolin. Modernisointi parantaa sähkönjakelun toimitusvarmuutta Turun keskustan alueella sekä pidentää huoltovälejä. Kaasueristeinen kojeisto lisää myös työturvallisuutta, Suopajärvi kertoo.

Kaasueristeinen sähköasema vie jopa 70 prosenttia vähemmän tilaa kuin vastaava ilmaeristeinen, minkä vuoksi se soveltuu erityisen hyvin tiheään rakennetuille kaupunkialueille.

Projektin kokonaistoimituksesta vastaa ABB Oy.

*Sähköasema on sähköverkon solmukohtia. Se sisältää muun muassa laitteita, jotka suojaavat ja valvovat verkkoa edistäen näin sähkön tehokasta siirtoa ja jakelua.

Jukka Suopajärvi, rakennuttamispäällikkö, Turku Energia Sähköverkot Oy
jukka.suopajarvi@turkuenergia.fi

Julkaistu 4.1. klo 10.00

Laskuri laskee neliömääräiset kaukolämmön kustannukset vuositasolla Energiateollisus ry:n määrittelemissä tyyppitaloissa (Omakotitalo, Rivitalo / pienkerrostalo, Kerrostalo). Hinnat sisältävät alv. 24 % ja ovat suuntaa antavia. Hinnat sisältävät lämmityksen sekä lämpimän käyttöveden lämmityksen.

Todellisuudessa kuukausitasolla kustannukset vaihtelevat, sillä Turku Energia käyttää energiahinnoittelussa vuodenaikojen mukaan vaihtuvaa kausihinnoittelua. Luku kuvaa siis keskimääräisiä lämmityskustannuksia.