24.02.2020

Paikallisuus – mitä merkitystä?

Oli aika, jolloin maassamme oli pienimmissäkin kylissä vähintään kyläkauppa ja parhaimmissa useampia. Paikalliset palvelut olivat tärkeitä. Nyt kyläkaupat ovat harvinaisuus ja keskustaajamissakin kivijalkaliikkeet ovat vähentyneet merkittävästi. Kaupungistuminen on kiihtynyt. Palvelut ovat keskittyneet, markettien koko on kasvanut ja verkkokauppa on tullut jäädäkseen, mutta onko ihminen sitten muuttunut ratkaisevasti näiden muutosten aikana? Onko palveluiden paikallisuuden merkitys hävinnyt?

Palataanpa hetkeksi ajatuksissa vanhaan kyläkauppaan. Kauppias palveli asiakasta lasitiskinsä takana ja kirjoitti kynällä paperikääröön hinnan punakuorisesta juustosta ja kauppa-apulainen toimi kassalla sekä täydensi hyllyjä. Tunnelma kaupassa oli leppoisa, lämmin ja turvallinen. Kauppias tunsi asiakkaidensa perheet ja elämäntilanteet, hän tiesi mitä he tarvitsivat. Ostokset merkittiin kirjaan ja maksettiin tilipäivänä. Asiakkaan ja kauppiaan välille muodostui usein elämän mittainen luottamuksellinen asiakkuussuhde.

Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa. Kuluttajat ovat nyt laatutietoisia ja kulutusvuosien jälkeen vastuullisuus kasvaa ja jälleen paikallisuus merkitsee. Mutta onko sillä merkitystä, ostanko kiinalaisesta verkkokaupasta vai suomalaisesta? Onko merkitystä, onko pankkini asiakaspalvelussa tuttu ihminen, vaikka en milloinkaan asioisi konttorissa? Onko merkitystä, mistä sähköni tulee ja miten se tuotetaan?

Suomalainen verkkokauppa työllistää ja maksaa veronsa Suomeen – sillä on merkitystä. Käytän verkkopankin palveluja ja vältän asioimista pankkikonttorissa, mutta minulle on tärkeää, että tuttu ja luotettava ihminen hoitaa asioitani – paikallisuudella on merkitystä. Kun energiayhtiö on sitoutunut kehittämään energia-alaa, toimimaan alan edelläkävijänä ja sitoutunut rakentamaan kestävästi asiakkailleen ympäristöä, parempaa elämänlaatua ja kasvattamaan kilpailukykyä parantavia energiapalveluita vastuullisesti – kyllä paikallisuudella on merkitystä.

Ihminen ei ole oikeastaan muuttunut. Palveluiden tavoitettavuus, luotettavuus, helppous ja vastuullisuus ovat tärkeitä tekijöitä ostopäätöksiä tehtäessä. Nämä tekijät ovat leimallisimpia juuri paikallisille palveluille. Paikallinen elinvoima on koko yhteisön voimannäyttö ja panostus omaan elinympäristöön. Elinvoimaa rakennetaan yhdessä ja juuri sinun päätöksilläsi on merkitystä.

Hanna Munter

Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja