23.01.2017

Tänään on Sähkön päivä

Toista kertaa Suomessa vietettävän Sähkön päivän teemana ovat tulevaisuuden energiaratkaisut ja kuluttajien kasvava rooli osana koko sähköjärjestelmää. Alan yritykset järjestävät päivän kunniaksi tapahtumia ympäri Suomen. Lisäksi sosiaalisessa mediassa voi osallistua #Sähkönpäivä-hyväntekeväisyyskampanjaan, jonka tuotot lahjoitetaan Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä elämälle -ohjelmaan.

Suomalainen sähköjärjestelmä on kansainvälisesti arvioiden edelläkävijä. Sähköä tuotetaan monipuolisesti eri energialähteistä, minkä ansiosta sähköä saa pistorasiasta toimitusvarmasti. Sähköntuotantomme on suurelta osin päästötöntä. Erittäin energiatehokas lämmön ja sähkön yhteistuotantomme kerää kiitosta maailmalla. Uusien digitaalisten palveluiden ja sähköistysratkaisuiden avulla suomalaiset voivat nyt aikaisempaa paremmin vaikuttaa sähkönkäyttöönsä ja sen ajoitukseen.

Omaan sähkönkäyttöön voi vaikuttaa

Suomessa lähes kaikki sähkönkäyttö mitataan tunneittain. Kuluttaja voi tarkistaa päivän kunkin tunnin sähkönkulutuksen seuraavana päivänä oman sähköyhtiönsä nettipalvelusta. Voit seurata omaa energiankäyttöäsi Energiaonline-palvelussamme. Lainaamme asiakaspalvelustamme myös kulutusmittareita.

Lisää hyvinvointia sähköisillä kuvilla!

Sähkön päivänä ja koko viikon 4 ajan voi nyt konkreettisesti osallistua hyvinvointimme parantamiseen. Sähköalan järjestöjen ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteistyön myötä Sähkön päivänä alkaa viikon mittainen hyväntekeväisyyskampanja. Kampanjan tuotot lahjoitetaan Eväitä elämälle -ohjelmalle, joka tukee syrjäytymisvaarassa olevien lasten koulunkäyntiä ja harrastamista Suomessa. Tuki kohdennetaan lapsille, joiden mahdollisuus jatkaa koulunkäyntiään tai osallistua harrastuksiinsa on uhattuna perheen vähävaraisuuden tai muiden sosiaalisten haasteiden vuoksi.

Sähköalan järjestöt lahjoittavat jokaisesta #Sähkönpäivä ja #hyvinvointiasähköllä -hashtageilla merkitystä kuvasta 3 euroa Pelastakaa Lapset ry:lle, aina 10 000 euroon saakka. Kuvan tulee esittää sähkön tuomaa hyvinvointia omassa arjessa – se voi olla esimerkiksi valaistu koti pimeässä tammikuun illassa. Kuvan voi julkaista Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa ja sen tulee olla asetuksiltaan julkinen ja jaettavissa. Kuvia voi ladata koko viikon 4 ajan. Kampanjan tulokset julkistetaan maanantaina 30.1.2017.